Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
Festskrift

Professor Jørgen Christian Meyer 70 år.

I anledning jubileet er festskriftet "Methods and models in ancient History. Essays in honor of Jørgen Christian Meyer" utgitt.

bilde av bokomslag og jubilant
Det norske institutt i Athen / UiB

Jørgen Christian Meyer fylte 70 år 16. august og går av for aldersgrensen ved kommende månedsskifte. Instituttets avskjedsmarkering er utsatt, men begivenheten ble markert med overrekkelse av festskrift som er redigert av Ingvar Brandvik Mæhle (UiB), Per Bjarne Ravnå (Nord universitet) og Eivind Heldaas Seland (UiB).

Boka Methods and Models in Ancient History. Essays in honor of Jørgen Christian Meyer samler bidrag fra Meyers kolleger, studenter og faglige venner gjennom en karriere på mer enn 40 år. Innholdsmessig reflekterer den jubilantens skiftende forskningsinteresser, fra gresk og romersk historie og arkeologi, til kjønnshistorie, sammenlignende historie, Det indiske hav og den syriske byen Palmyra. Den røde tråden er hvilke metoder en kan anvende for å få fortida i tale, fra historisk kildekritikk og sosialantropologisk teori, til dronefoto og nye digitale metoder.