Institutt for sosialantropologi

- Hvorfor går ikke det grønne skiftet raskere?

Sosialantropologistudent Emma Eide Rydningen er med i Statoils kampanje "Når gode råd er unge", hvor hun reflekterer rundt hvorfor ingenting skjer, til tross for at vi har visst om klimaendringene i 40 år.

Portrett av Emma Eide Rydningen
Antropologistudent Emma representerer en miljøbevisst og engasjert generasjon som tar andre valg enn foreledregenerasjonen.
Ole Jørgen Brattland

- Etisk energi kan man begynne å snakke om, sier Emma. Hun er en av flere unge stemmer som gir gode råd til Statoil i kampanjen. I videoen viser Emma hvordan hun er en del av en ung generasjon som ser omstilling fra avhengighet til olje og gass, som en mulighet for grønne arbeidsplasser og ny industri.

- Det er lett å føle seg liten i møte med store selskaper, og at man alltid får til svar at Statoil er flinkere, best i klassen. Det er som å si: "Vi anerkjenner våre feil. Men vi er flinke, så da er det greit."

Emma har tro på en grønnere fremtid. - Forbrukere har rett på kunnskap om hvordan energi produseres. Folk vil, det er et engasjement, sier hun.

Møt Emma i Statoils video Hvorfor går ikke det grønne skiftet raskere?