Forskergruppe for klima-, energi- og miljørett
Forskningsprosjekt

Næringsaktørers rolle i kampen mot plastforurensing i havet

Ph.d.-kandidat Barbara Bokor ved Det juridiske fakultet i Bergen forsker på reguleringen av plastforurensing i havet.

Landskap
Lene Nevermo Hanssen

Forskningsprosjektet omhandler rettslig regulering som rammeverk for bekjempelsen av økt plastforurensingen i havet, og er en del av satsingsområdet for forskning ved Universitet i Bergen

Ettersom kunnskapen om hvilke implikasjoner bruken av plast har er kontroversielle, dels på grunn av at problemstillingen er kompleks, dels på grunn av at det er vanskelig å måle de langsiktige virkningene, er forskning på spørsmålet av særlig viktighet. En rekke innovasjoner vedrørende plast og dens virkninger viser potensiale, men de tiltak som er iverksatt synes fremdeles å være for fragmenterte og ukoordinerte til at de gir avgjørende resultater.

Problemet med plastikk i havet

Omtrent 70% av planeten vår er dekket av vann, hvor mesteparten er hav som gir enormt potensial for menneskelig utvikling og utnytting. Det medfører imidlertid også store bekymringer for livet i havet. Befolkningsvekst, urbanisering og konsentrasjon av menneskelig aktivitet i kystområdene vil øke presset på havene, samtidig med klimaendringer, forurensing, forsøpling, overfiske og destruksjon av økosystemer ved kysten, som også utgjør trusler for livet i havet. Forurensingen av det marine miljøet som en konsekvens av avfallshåndtering - særlig plast, som i økt grad har blitt en allestedsnærværende substans i havet - er en av de største og mest alvorlige miljøutfordringene vi står overfor i dag.

Veksten i bruken av plast i den moderne verden, i kombinasjon med inadekvat styring av avfallet det resulterer i, har ført til akkumuleringen av plast i det marine økosystemet. Det er uomtvistet at den høye bruken av plast er et omfattende, mangefoldig problem, som utgjør en umiddelbar trussel for hav, naturmiljø, menneskeliv og økonomi, og som krever en rask og effektiv løsning.

Ph.d.-prosjekt om den rettslige reguleringen av plastikkforurensing

Ph.d.-prosjektet "The role of business entities in combatting marine plastic pollution" omhandler de rettslige og økonomiske aspektene ved plastikkforurensing i havet. At næringslivet aktivt deltar i bekjempelsen av plastforurensing er essensielt for å redusere påvirkningen og kostnadene ved plast i naturen. Derfor søker prosjektet å identifisere mulige roller for privat næringsliv i kampen mot plastforurensing, samt hvilke reguleringer som kan være effektive med hensyn til beslutningsprosessen og holdningene i møte med disse utfordringene.

Forskningsprosjektet benytter en tverrfaglig metode, ved å vurdere den økonomiske virkningen, samt samhandlingen mellom rettslig regulering og konkurransedyktighet: Nærmere bestemt hvordan ulike miljørettslige reguleringstiltak kan påvirke økonomisk vekst og utvikling.

Om teamet

Forskningsteamet består av ph.d.-kandidaten Barbara Bokor, som er spesialist innen internasjonal økonomi og næringsliv, med ekspertise innen området for energirett og forvaltningsrett fra privat sektor. Barbara blir veiledet av Professor Sigrid Eskeland Schütz and Førsteamanuensis Ignacio Herrera-Anchustegui, som alle tre er tilknyttet Research group for Natural Resource Law, Environmental Law and Development Law.