Informasjon om bruktkjøp
Ombruk og bruktkjøp kan bidra til å redusere miljø- og klimapåvirkning. For å redusere forbruket, bør vi unngå nykjøp der det er mulig, og velge produkter med lang levetid slik at man reduserer frekvensen av nykjøp.
Hovedinnhold
Innledning
Det å kjøpe brukt i stedet for nytt, er ønskelig ved Universitetet i Bergen. Her gis en veiledning om hva man bør tenke på.
Før bruktkjøp, vurder risikoen sett opp mot kjøp av tilsvarende nytt, og tenk igjennom hvordan behovet best kan dekkes:
- kvalitet opp mot pris
- levetid
- om behovet dekkes på en god måte
- hvilke andre produkter/leverandør som er relevante
- hvordan varen kan fraktes til UiB
Merk at man må kontakte Seksjon for innkjøp ved kjøp estimert til 100 000,- eller mer (ekskl. mva.)
Hvem kan man kjøpe av?
Man kan kjøpe både fra bedrifter og privatpersoner, i Norge og i utlandet. Merk at det kan oppstå interessekonflikter dersom man skal kjøpe fra ansatte på instituttet/avdelingen eller fra nærstående. Da må beslutningen om kjøp og verdisetting flyttes til andre.
Kontrakt
- vi har en enkel kontraktsmal som kan brukes. Eventuelt bruk våre vanlige maler (nederst på siden). Merk at en leverandør som selger noe brukt, ofte ikke vil akseptere å gi garanti, som ved nykjøp
- kjøpsloven gjelder også ved bruktkjøp, men er varen solgt «som den er», kan man bare klage dersom tingen er i vesentlig dårligere stand enn forventet, eller det er gitt uriktige opplysninger som hadde innvirkning på kjøpet
Registrering av leverandør og innkjøpsordre
- Ny leverandør
- En leverandør må være opprettet i Unit4 ERP og registrert med e-postadresse for at det skal kunne foretas en bestilling og betales faktura, Leverandørregister og - oppretting | For ansatte | UiB.
- Innhent opplysninger og be om registrering via UiB Hjelp Ny leverandør - UiBhjelp
- Innkjøpsordre
- Be din innkjøper om å opprette innkjøpsordre og meld fra når varen/tjenesten er mottatt
Betaling
- Når?
- hovedregel er betaling etter levering
- Unntak: enhetsleder kan beslutte forhåndsbetaling
- basert på en vurdering av hva som er mulig,
- og om man er villig til å ta risiko
- Hvordan?
- hovedregel er faktura
- unntak: der det ikke er mulig å bruke faktura, kan man benytte virksomhetskort (se elements sak 2018/5391). NB! Egne rutiner for bruk og dokumentasjon (må søkes om, krever kvittering mm)
- Dersom betaling skjer til privatperson, vær oppmerksom på at
- Kjøpesum for varer betales per faktura (private kan opprette faktura gratis fra ulike tjenester)
- Kjøpesum for tjenester utbetales som lønn med skattetrekk
Merverdiavgift
- Ved kjøp fra bedrifter, skal bedriften legge på mva. i fakturaen
- Ved kjøp fra privatpersoner, legges det ikke på mva.
Anleggsregistering
- rutinene for anleggsregistrering gjelder også bruktkjøp, Anleggsmidler - aktivering og avhending. | For ansatte | UiB