Hjem
For ansatte

Informasjon om bruktkjøp

Ombruk og bruktkjøp kan bidra til å redusere miljø- og klimapåvirkning. For å redusere forbruket, bør vi unngå nykjøp der det er mulig, og velge produkter med lang levetid slik at man reduserer frekvensen av nykjøp.

Hovedinnhold

Innledning

Det å kjøpe brukt i stedet for nytt, er ønskelig ved Universitetet i Bergen. Her gis en veiledning om hva man bør tenke på.

Før bruktkjøp, vurder risikoen sett opp mot kjøp av tilsvarende nytt, og tenk igjennom hvordan behovet best kan dekkes:

  • kvalitet opp mot pris
  • levetid
  • om behovet dekkes på en god måte
  • hvilke andre produkter/leverandør som er relevante
  • hvordan varen kan fraktes til UiB

Merk at man må kontakte Seksjon for innkjøp ved kjøp estimert til 100 000,- eller mer (ekskl. mva.)

Hvem kan man kjøpe av?

Man kan kjøpe både fra bedrifter og privatpersoner, i Norge og i utlandet. Merk at det kan oppstå interessekonflikter dersom man skal kjøpe fra ansatte på instituttet/avdelingen eller fra nærstående. Da må beslutningen om kjøp og verdisetting flyttes til andre.

Kontrakt

  • vi har en enkel kontraktsmal som kan brukes. Eventuelt bruk våre vanlige maler (nederst på siden). Merk at en leverandør som selger noe brukt, ofte ikke vil akseptere å gi garanti, som ved nykjøp  
  • kjøpsloven gjelder også ved bruktkjøp, men er varen solgt «som den er», kan man bare klage dersom tingen er i vesentlig dårligere stand enn forventet, eller det er gitt uriktige opplysninger som hadde innvirkning på kjøpet

Registrering av leverandør og innkjøpsordre

  • Ny leverandør
  • Innkjøpsordre
    • Be din innkjøper om å opprette innkjøpsordre og meld fra når varen/tjenesten er mottatt

Betaling

  • Når?
    • hovedregel er betaling etter levering
    • Unntak: enhetsleder kan beslutte forhåndsbetaling
      • basert på en vurdering av hva som er mulig,
      • og om man er villig til å ta risiko
  • Hvordan?
    • hovedregel er faktura
    • unntak: der det ikke er mulig å bruke faktura, kan man benytte virksomhetskort (se elements sak 2018/5391). NB! Egne rutiner for bruk og dokumentasjon (må søkes om, krever kvittering mm)
    • Dersom betaling skjer til privatperson, vær oppmerksom på at
      • Kjøpesum for varer betales per faktura (private kan opprette faktura gratis fra ulike tjenester)
      • Kjøpesum for tjenester utbetales som lønn med skattetrekk

Merverdiavgift

  • Ved kjøp fra bedrifter, skal bedriften legge på mva. i fakturaen
  • Ved kjøp fra privatpersoner, legges det ikke på mva.

Anleggsregistering

Enkel mal for kontrakt ved kjøp fra private