Home
Employee Pages

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Informasjon om bruktkjøp

Ombruk og bruktkjøp kan bidra til å redusere miljø- og klimapåvirkning. For å redusere forbruket, bør vi unngå nykjøp der det er mulig, og velge produkter med lang levetid slik at man reduserer frekvensen av nykjøp.

Main content

Innledning

Det å kjøpe brukt i stedet for nytt, er ønskelig ved Universitetet i Bergen. Her gis en veiledning om hva man bør tenke på.

Før bruktkjøp, vurder risikoen sett opp mot kjøp av tilsvarende nytt, og tenk igjennom hvordan behovet best kan dekkes:

  • kvalitet opp mot pris
  • levetid
  • om behovet dekkes på en god måte
  • hvilke andre produkter/leverandør som er relevante
  • hvordan varen kan fraktes til UiB

Merk at man må kontakte Seksjon for innkjøp ved kjøp estimert til 100 000,- eller mer (ekskl. mva.)

Hvem kan man kjøpe av?

Man kan kjøpe både fra bedrifter og privatpersoner, i Norge og i utlandet. Merk at det kan oppstå interessekonflikter dersom man skal kjøpe fra ansatte på instituttet/avdelingen eller fra nærstående. Da må beslutningen om kjøp og verdisetting flyttes til andre.

Kontrakt

  • vi har en enkel kontraktsmal som kan brukes. Eventuelt bruk våre vanlige maler (nederst på siden). Merk at en leverandør som selger noe brukt, ofte ikke vil akseptere å gi garanti, som ved nykjøp  
  • kjøpsloven gjelder også ved bruktkjøp, men er varen solgt «som den er», kan man bare klage dersom tingen er i vesentlig dårligere stand enn forventet, eller det er gitt uriktige opplysninger som hadde innvirkning på kjøpet

Registrering av leverandør og innkjøpsordre

  • Ny leverandør
  • Innkjøpsordre
    • Be din innkjøper om å opprette innkjøpsordre og meld fra når varen/tjenesten er mottatt

Betaling

  • Når?
    • hovedregel er betaling etter levering
    • Unntak: enhetsleder kan beslutte forhåndsbetaling
      • basert på en vurdering av hva som er mulig,
      • og om man er villig til å ta risiko
  • Hvordan?
    • hovedregel er faktura
    • unntak: der det ikke er mulig å bruke faktura, kan man benytte virksomhetskort (se elements sak 2018/5391). NB! Egne rutiner for bruk og dokumentasjon (må søkes om, krever kvittering mm)
    • Dersom betaling skjer til privatperson, vær oppmerksom på at
      • Kjøpesum for varer betales per faktura (private kan opprette faktura gratis fra ulike tjenester)
      • Kjøpesum for tjenester utbetales som lønn med skattetrekk

Merverdiavgift

  • Ved kjøp fra bedrifter, skal bedriften legge på mva. i fakturaen
  • Ved kjøp fra privatpersoner, legges det ikke på mva.

Anleggsregistering

Enkel mal for kontrakt ved kjøp fra private