Institutt for geografi
Utdanning

Geografistudiet er variert, sosialt og aktuelt

Som samfunnsengasjert og interessert i miljø og natur, passa beskrivelsen av geografistudiet godt til Anne Sofie Hovden da hun skulle søke på studier. Studiet ser på samspillet mellom miljø, natur og samfunn.

Anne Sofie Hovden
- Hvis du, som meg, føler at du mangler en kobling mellom forståelsen for mennesker og samfunn, og natur og miljø, er geografistudiet der du kan finne svar!
Grethe Meling

Anne Sofie Hovden er fra Ski i Akershus og ville studere et annet sted enn Oslo. Det var utgangspuntket da hun skulle velge studium.

- Bergen virka som en fin by, så jeg klikka meg inn på UiBs nettsider, og fant geografi. Som samfunnsengasjert og interessert i miljø og natur, passa beskrivelsen av geografistudiet godt; det ser på samspillet mellom miljø, natur og samfunn. Dess mer jeg lærte, dess mer interessant ble det, så nå gleder jeg meg til å skrive bacheloroppgave i vår!

Hva er geografi?

Alle vet jo hva geografi er, men hvordan forklarer du hva geografistudiet er til folk som ikke har studert geografi på universitetet?

- Hehe, dette spørsmålet er jo nesten litt for relevant... Det er mange som tror at jeg som studerer geografi kan alle hovedsteder, men sånn er det jo ikke! Jeg pleier å si at for oss geografer er navn på hovedsteder, lange elver og høye fjelltopper litt som datoer og år er for historikere; det er ikke DET vi går rundt og husker på. Vi kan jo slå det opp!

Jeg har fortsatt ikke funnet en skikkelig god forklaring, men det pleier å gå opp et lys for de som spør når jeg sier at det er et veldig tverrfaglig fag, der vi lærer både om natur, miljø, byer og samfunn, og hvordan mennesker påvirker naturen og omvendt.

Faglige interesser

I geografifaget er det mange retninger og tema. Hva interesserer du deg mest for innenfor geografi?

- Jeg er mest opptatt av rettferdig og bærekraftig utvikling av byer og samfunn, miljø og klima. Og i faget GEO281 Miljøforvaltning og planlegging fikk jeg virkelig øynene opp for samfunns- og byplanlegging!

Hvem passer geografistudiet for?

Anne Sofie mener geografi passer for alle som interesserer seg hva som skjer under jorda, på jorda, i lufta, i naturen og mellom mennesker, og tror at mange kan finne helt nye ting å interesser seg for gjennom geografistudiet.

- Jeg visste ikke at landformdannende prosesser er så spennende som det (til tider) kan være! Hvis du, som meg, føler at du mangler en kobling mellom forståelsen for mennesker og samfunn, og natur og miljø, er dette studiet der du kan finne svar!

Studentmiljøet på geografistudiet

Anne Sofie er leder av Fagutvalget for geografi og og mener Fagutvalget og Geografisk klubb gjør mye viktig for det sosiale miljøet blant geografistudentene ved UiB. De lager et "rom" der alle føler seg velkomne, uansett hva de liker å gjøre.

- Studentmiljøet er veldig variert, og givende! Jeg har møtt alt fra folk som helst ikke vil ut av byens trygge og kjente omgivelser, til de som drømmer seg bort til en hytte midt i ødemarka hvor de kan leve i ett med naturen. Du kommer garantert til å få deg en ny favorittgjeng å lese med, eller feste med, det kan til og med hende du opplever at noen stereotypier blir knust.

Det beste med å være geografistudent

- Jeg har fått oppleve så mye nytt, og sett så mange nye steder i Norge på feltkursene vi har. Jeg får møte, jobbe med og bli kjent med folk jeg ellers aldri snakka med, og lært ting jeg aldri trodde jeg kom til å interessere meg for!

Og slik besskriver Anne Sofie livet som geografistudent med tre ord: Variert, sosialt og aktuelt.