Institutt for politikk og forvaltning
European Social Survey

Markering av 20 år med ESS og nye data fra Norge

Den europeiske samfunnsundersøkelsen (ESS) sitt 20-årsjubileum markeres med et dagsseminar på Hotel Norge i Bergen, onsdag 25. januar kl. 0930-1700.  Institutt for politikk og forvaltning har vært nasjonal koordinator for ESS siden 2019, og ønsker å invitere alle interesserte til å delta på seminar. Alle er også inviterte til å delta i en konkurranse om å lage den beste figuren av ESS-data.

På arrangementet vil ledende nasjonale og internasjonale forskere presentere innledende analyser av nye ESS-data fra Norge og andre europeiske land. Den internasjonale lederen av ESS Rory Fitzgerald (City, University of London) deltar med innlegg om veien videre for ESS. Øvrige innlegg blir holdt av Lise Rykkja, Kristen Ringdal, Sveinung Arnesen, Gyrid Havåg Bergseth, Jonas Linde, Dag Wollebæk, Håvard Rydland, Terje Andreas Eikemo, Elisabeth Ivarsflaten, Linn Sørensen Holst og Annelies Blom. De vil blant annet presentere data og analyser av ESS runde 10, fortelle om hvordan Covid-pandemien har påvirket befolkningens tillit til politiske institusjoner, snakke om ESS i fortid, nåtid og fremtid, og komme med innsikt fra andre spørreundersøkelser.

Arrangementet er gratis, og alle deltakere er invitert til lunsj på Hotel Norge. Meld deg på innen 18. januar, ved å fylle ut informasjon på denne lenken.

I forbindelse med 20-årsmarkeringen av ESS, inviterer vi også dere til å lage den beste fremstillingen av ESS-data. Figuren må være helt eller delvis basert på data fra ESS runde 10. Premien er på 5000 kroner. En komité bestående av nasjonalt koordinatorteam og andre erfarne forskere kårer vinneren basert på vitenskapelig kvalitet og aktualitet. Bidraget kan sendes inn til sveinung.arnesen@uib.no innen 18.01.2023

Rødt bilde med ESS-logo og svakt Europakart. Tekst: "Konkurranse. Lag den beste figuren av ESS-data, og vinn 5000 kroner!"
UiB/ESS