Institutt for informatikk

Gullmedalje i NWERC og finaleplass i ACM-ICPC til informatikkstudenter

Resultatene våre overgikk absolutt all forventning. Selvfølgelig for Garbage Collectors, som bare var minutter unna 3. plass, men også for de to rekrutteringslagene våre, som begge gjorde en fantastisk innsats og fikk gode resultater.

Alle lagene våre, fra venstre:
Alle lagene våre, fra venstre: Garbage Collectors (4. plass og gullmedalje. Davide Pallotti, Jan Soukup, Olav Røthe Bakken (foran)) ViM++ (63. plass, Øyvind Haarberg, Robin Grundvåg, Vegard Itland (foran)) Kattistrofe ( 61. plass, Håvard Terland, Annar Eivindplass Hilde, Steffen Sande (foran))
Torstein Strømme

Dette sier Torstein Strømme, trener for de tre UiB lagene som gjorde det svært godt i North-Western European Programming Contest (NWERC) som ble arrangert i Bath, England 25 og 26. november. UiB's beste lag fikk en sterk 4. plass og vant gullmedalje (de fire beste lagene får gullmedalje). De slo både NTNU (6. plass) og alle svenske lag, og ble kun slått av Oxford, Cambridge og Helsinki!

Dette er det beste resultatet for Norge siden 2007 da NTNU kom på 2. plass, og et av de beste resultatet for UiB noensinne. Det var også med minimal margin at laget ikke kom på 3. plass og sikret en plass i ICPC. Rekrutteringslagene våre gjorde det også svært bra, og havnet på henholdsvis 61. og 63. plass med fire løste problemer hver. Til sammenligning kom lagene våre i fjor på 81. og 90. plass, med tre løste problemer hver. Det deltok 118 lag i år, mot 114 i fjor. Det er god grunn til å være fornøyd med den innsatsen! - Sosialt var turen også en suksess, forteller Strømme, og vi hadde det veldig trivelig sammen til tross for at vi gikk glipp av Institutt for Informatikk sitt julebord. Vi hadde blant annet en utflukt opp i kirketårnet i Bath Abbey hvor vi fikk en kopp med gløgg eller varm sjokolade, samt en flott utsikt over byen. Ellers deltok noen av oss på quiz, spilte biljard, besøkte de romerske badene som har gitt Bath sitt navn, eller ruslet rundt på julemarkedet i byen. Vi fikk også tid til å utforske London mens vi fornøyd med årets fangst ventet på flyet hjem igjen.

I utgangspunktet kvalifiserer ikke en 4.plass til deltakelse i den internasjonale finalen  ACM-ICPC International Collegiate Programming Contest, som finner sted i Kina i april 2018. Men for to dager siden fikk vårt lag invitasjon til å delta i finalen likevel. Dermed reiser Garbage Collectors med trener Strømme til Kina i april. Det er første gang på 10 år at et lag fra et norsk universitet skal delta!

Laget gleder seg stort til å reise til Kina og instituttet ønsker lykke til til våre dyktige studenter, Torstein Strømme og alle andre involverte!