Institutt for informatikk
Utdanning

Programmeringsemne er størst på MatNat

Med 650 påmeldte studenter er Innføring i Programmering (INF100) det største emnet på MatNat dette semesteret.

Full sal i auditorium A
Hele 650 studenter tar dette semesteret Innføring i Programmering.
Randi Heggernes Eilertsen, UiB

Emnet er blitt så ettertraktet at det blir kjørt tre parallelle forelesningsløp for at alle studentene skal få plass i auditoriet. Professor Dag Haugland har ansvaret for alle forelesningene, og er positiv til at så mange realfagsstudenter lærer seg å programmere.

- Dette er praktisk kunnskap som er nyttig for alle på MatNat. Det undervises i Python, et programmeringsspråk som er lettere å lære for nybegynnere enn Java og C++, og som vil kunne brukes av studentene i videre studier og i arbeidslivet. Dette gjør det til et godt språk, også for de som ikke tar en grad innen informatikk.

Innføring i Programmering er en del av det matematisk-naturvitenskapelige fakultet sin satsing på generiske ferdigheter. Mange studieprogram har allerede inkludert programmering, og fra høsten 2020 er det planlagt å innføre obligatorisk programmering for alle førsteårsstudenter på fakultetet.

Sophie Bosio studerer kognitiv vitenskap, og tar INF100 dette semesteret. Bachelor i kognitiv vitenskap er et av programmene hvor emnet allerede er en del av studieløpet, noe Sophie er positivt innstilt til.

- Det er godt å ha litt informatikk siden det er så ettertraktet på arbeidsmarkedet og er så grunnleggende for mange av de fagene jeg er interessert i.

Hvilke forventninger har du?

- Jeg håper på et solid grunnlag for videre utdannelse, og å få teste ut en interesse. Selv om jeg ikke vet helt om det er noe jeg har tenkt til å gå videre med, er i hvert fall interessen er der.

Les mer om generiske ferdigheter.