Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Bokutgivelse

Spill bak jernteppet

Dataspill som et medium for politiske og kulturelle ytringer under den kalde krigen.

Satochin
I Satochin styrer spilleren en sovjetisk soldat på jakt etter John Rambo.
Foto/ill.:
Sybilasoft

Hovedinnhold

Til tross for få personlige datamaskiner og fravær av et hardware- og programvaremarked hadde Tsjekkoslovakia et bemerkelsesverdig aktivt programmerings- og spillmiljø på 1980-tallet. Tenåringer og amatører publiserte mer enn 200 spill fra 1980 til 1990. Disse spillene var både kreative og oppfinnsomme, men også politisk opposisjonelle. I boken “Gaming the Iron Curtain” forteller postdoktor Jaroslav Svelch historien om spill og spillutvikling under kommuniststyret i Tsjekkoslovakia. Dette er den første boken i sitt slag om dataspill(ing) i den sovjetiske interessesfæren.

Amatørprogrammere og tenåringer oppdaget, utviklet og brukte spill ikke bare til underholdning, men også som en arena for å uttrykke seg i en strengt sensurert offentlighet. Statsstøtttede dataklubber ble kreative arenaer hvor programmere kunne uttrykke seg fritt. I motsetning til TV og aviser, ble ikke spill sensurert eller regulert av myndighetene. Mot slutten av kommunistæraen var tsjekkoslovakiske programmerere noen av de første i verden til å lage spill som omhandlet aktuelle politiske hendelser og var tidlig ute med det vi i dag vil kalle “indie”-spill. 

Et eksempel er spillet “The Adventures of Indiana Jones on Wenceslas Square, Prague, on January 16, 1989” som omhandler de store anti-kommunistiske demonstrasjonene i Praha. Spilleren, i rollen som Indiana Jones, deltar i demonstrasjonene og må unngå fengsling fra opprørspolitiet og komme seg unna det hemmelige politiet på sin ferd ut av Tsjekkoslovakia. 

I et annet spill, "Šatochin", styrer spilleren en sovjetisk soldat med oppdrag å likvidere filmhelten John Rambo. Spillet virker tilsynelatende regimepositivt, men det subversive kommer til uttrykk gjennom de mange komiske og nedverdigende måter hovedkarakteren kan dø på. 

Jaroslav bygger boken sin på et bredt kildegrunnlag basert på intervjuer med programmerere og han rammer dette inn i den politiske, økonomiske og sosiale historien fra 80-tallets østblokk. Han lar oss møte mennesker som fant en måte å være aktive og kreative på i et undertrykkende og kontrollerende regime.