Institutt for informasjons- og medievitenskap

Fra praksis til jobb for journalistikkstudenter

Studentene på siste året i bachelor i journalistikk i Media City Bergen var i praksis i høst. De aller fleste gikk videre til jobb i mediebedriftene de hadde praksis hos.

Helena Viktoria Johnsen og Amalie Nord Hagen har fått jobb etter å ha vært i praksis
Helena Viktoria Johnsen og Amalie Nord Hagen fikk begge jobb etter å ha vært i praksis gjennom journalistikkutdanningen
Simon Brandseth

Godt forberedte og dyktige studenter går direkte fra praksis til jobb

- Vi gir studentene konkret og praktisk innføring i den journalistiske hverdagen, forteller universitetslektor i journalistikk Per Christian Magnus. Sammen med kollega, universitetslektor Kristine Holmelid, har han ledet studentene gjennom praksisforberedende kurs, og fulgt dem opp i praksis.

- Journalistikk er i stor grad et praktisk, håndverksbasert yrke.  Vi lærer dem metodikk og etikk, men den effektive læringen oppnås i det praktiske arbeidet. Journalistutdanningen ved Universitetet i Bergen samarbeider derfor tett med redaksjonene i NRK, Bergens Tidene, BA og TV 2 – alle del av medieklyngen Media City Bergen.

Studenter på siste året på bachelor i journalistikk var i praksis i åtte uker i høst. Mange hadde praksis hos nettopp NRK, TV 2, Bergens Tidene og BA, og har i forkant hatt mye «internpraksis» og publisert saker i Bymag.

- Vi bruker også de mest erfarne journalistene fra de ulike bedriftene i Media City Bergen i undervisningen, slik at studentene til daglig omgås og lærer fra disse, i tillegg til egne lærerkrefter med bred journalistisk erfaring, sier Per Christian Magnus.

Jobb i NRK og TV 2

Helena Viktoria Johnsen hadde praksis hos NRK, og er en av studentene som har fått jobbtilbud i etterkant. Hun produserte saker for både  radio, TV og nett, samt presenterte nyheter på radio.

- Praksisperioden var et stort løft for meg som journaliststudent. Jeg jobbet ved distriktskontoret NRK Hordaland i høst, som reporter. Jeg fikk kjenne på journalisthverdagen på så mange ulike måter. Alt fra hvordan det er å produsere egne saker, dekke løpende nyhetshendelser, produsere direktesendinger for TV og radio, jobbe under tidspress og samarbeide med de ulike rollene i en redaksjon, forteller Johnsen.

Amalie Nord Hagen var i praksis hos TV2, og fikk også jobb etter praksisperioden. Hun laget blant annet tre direktesendinger for TV 2 om ulykken med fregatten «KNM Helge Ingstad», åpningen av det nye sykehuset på Haraldsplass i Bergen og Green-Griday hos Fretex.

- Den siste uken jobbet jeg som deskreporter. Jeg hadde en utrolig lærerik praksisperiode der jeg virkelig fikk gå utenfor komfortsonen. I tillegg produserte jeg en nettsak som ble helgens mest leste sak på TV2.no med rundt 300 000 klikk, sier Nord Hagen.

Nå jobber begge studentene deltid som reportere, mens de fullfører bachelorstudiet.