Institutt for informasjons- og medievitenskap
praksis

MEVI-studenter populære hos prisvinnende arbeidsgivere

I praksisemnet "Arbeidslivspraksis for mediestudentar" får studentene arbeide stort og bredt med både media og hele kommunikasjonsprosessen i store og små bedrifter, samt offentlige organ.

Media City Bergen
Simon S. Brandseth

Masteremnet MEVI390 innebærer hverken lesesal eller eksamen. Studentene er derimot fysisk tilstede i bedriften som en vanlig ansatt hvor de deltar på møter og i daglig drift. De får både erfaring med praktisk medie- og kommunikasjonsarbeid og erfaring med hvordan arbeidslivet fungerer.

I fjor høst ble ulike bedrifter er invitert til å pitche seg selv som praksisbedrift til studentene. Denne gang har vi fått flere interesserte bedrifter enn vi hadde studenter til. Studentene har også fått mulighet til å selv kontakte bedrifter, noe som gjør at vi har et rikt og spennende utvalg av samarbeidspartnere.

Studentene må selv søker praksisplass, går på intervjuer og må forholde seg til tilbud og avslag. Denne prosessen er også en god erfaring å ta med seg.

- Det er utrolig gledelig at bedriftene er så engasjerte og ønsker studenter i praksis. Vi ser at studentene er dyktige og gjør en meget god jobb. Tidligere år har flere av studentene fått videre arbeid hos praksisbedriften, forteller bransjekoordinator Helena Johnsen ved Infomedia.

Detaljer om årets praksisbedrifter finner du i listen under:

NCE Media

NCE Media er anerkjent som et av verdens ledende miljø innenfor medieteknologi, og har med globalt ledende selskaper i spissen, markert seg med ledende produkter og løsninger, og store globale markedsandeler.

Bioteknologirådet

Bioteknologirådet skal bidra med informasjon til publikum og forvaltningen, og fremme debatt omkring de etiske og samfunnsmessige konsekvensene ved bruk av moderne bioteknologi.

Mannheimer

Mannheimer er et kommunikasjonsbyrå med base i Bergen. De er eksperter på strategisk og digital kommunikasjon, innholdsproduksjon, mediehåndtering, målgruppeinnsikt og analyse.

Konkurransetilsynet

Konkurransetilsynet er en norsk statlig etat som håndhever konkurranseregulering gjennom håndhevelse av konkurranseloven.

BIFF

BIFF - Bergen internasjonale filmfestival presenterer årlig over 150 dokumentar- og fiksjonsfilmer, og er med dette omfanget den største filmfestivalen i Norge.

BIR

BIR AS er et av Norges største renovasjonsselskap, og er ansvarlig for avfallshåndteringen til over 365 200 innbyggere i syv eierkommuner.

Haukeland Universitetssjukehus

Haukeland Universitetssjukehus (HUS) er Bergens største arbeidsplass. Her kan du se hvordan de presenterte seg for Infomedias studenter: HUS Pitch

SFI MediaFutures

MediaFutures er et forsknings- og innovasjonssenter med fokus på tema som brukergrupper, brukeropplevelse, innholdsproduksjon, språk og tilgjengelighet.

Bergen Næringsråd

Bergen Næringsråd er den største medlemsorganisasjonen for næringslivet i Bergensregionen. De er ukentlig i kontakt med lokale og sentrale politikere, og gjennomfører regelmessige kartlegginger av bedriftenes behov.

Frisklivssentralen

Frisklivssentralen er en helsefremmende og forebyggende kommunal helsetjeneste.

Meteorologisk institutt

Meteorologisk institutt er et ledende internasjonalt kompetansemiljø innen vær og klima. Når de formidler informasjon om vær og klima til ulike brukergrupper, er det et resultat av arbeidet til ulike faggrupper - også kommunikasjonsansatte.

SUJO - Senter for undersøkende journalistikk

Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved UiB er det eneste senteret i sitt slag i Norden. SUJOs målsetting er å styrke den undersøkende journalistikken i Norge.

Holbergprisen

Holbergprisen er en internasjonal forskningspris som tildeles årlig for fremragende vitenskapelig arbeid innenfor fagområdene humaniora, samfunnsvitenskap, jus og teologi.

DirtyBit Studio AS

DirtyBit er en prisvinnende spillutvikler med base i Bergen.

Flimmer Film

Flimmer Film et et prisvinnende produksjonsselskap som produserer dokumentarfilmer og serier. De har produsert blant annet kortfilmen Love Is The Law som har vunnet flere priser i Cannes.

Periskop.no

Periskop er et tverrfaglig tidsskrift om kunst for barn og unge. Tidsskriftet har som mål å styrke den offentlige samtalen om barn og unges møte med profesjonell kunst.