Institutt for informasjons- og medievitenskap
Kronikk

- Vær varsom med å mate KI-dyret

«Så lenge vi ikke vet mer om hvordan Big Tech-selskapene bruker informasjonen vi deler med dem, bør vi være svært varsomme med å mate kunstig intelligens-teknologien med potensielt sensitivt materiale», skriver eksperter fra Infomedia i Medier24.

VR
@julientromeur via Unsplash

ChatGPT med sin evne til å genere menneskelignende tekst, har blitt et populært verktøy blant mange brukere, inkludert journalister. Det KI-drevne verktøyet innebærer imidlertid risikoer som ikke bør overses.

I en kronikk publisert i Medier24, belyser forsker ved MediaFutures Samia Touileb, og Per Christian Magnus, leder for Senter for undersøkende journalistikk, farene ved å mate maskinene med potensielt sensitivt materiale og oppfordrer journalister og redaktører til å være forsiktige og kritiske i sin bruk av KI-teknologi.

Touileb forsker til daglig på NPL (eng: Natural Language Processing) og kunstig intelligens ved MediaFutures, mens SUJO-leder Magnus har mangeårig erfaring som reporter, journalist og redaksjonsleder ved TV2 og NRK.

- Denne kronikken er et glimrende eksempel på spennet i Infomedias kompetanse, sier instituttleder Marija Slavkovik om den nylig publiserte kronikken.

Les den aktuelle kronikken her.