Kjemisk institutt
N2-prosedyre

Trygg fylling av flytende nitrogen

Vi har nå to kraner ved nitrogentanken i kjelleren.

Brukere på kjemisk institutt skal bruke «trykkløs-fylling», kranen til venstre. Se bilder. De to kranene er nå merket som «trykk-fylling» og «trykkløs-fylling».

Det er viktig å få med seg følgende:

• Bruk riktig kran. Du skal velge mellom «trykk-fylling» eller «trykkløs-fylling». Ikke bruk begge samtidig! Brukere på kjemisk institutt har vanligvis brukt «trykkløs-fylling». Hvis det oppstår feil eller lekkasje, skal du stenge hovedkranen. Den ligger på andre siden av tanken. Den er merket som «hovedkranen».
  • Man skal åpne kranen forsiktig uten å bruke mye kraft. Ikke bøy slangen for mye!
  • Luft rommet godt ved å åpne døren til korridoren mens du fyller. Går alarm for lavt oksigennivå åpner du bakdøren mot Allègaten for god gjennomlufting. Forlater du rommet mens du fyller, må du sette opp et skilt med ditt navn og telefonnummer. Kom tilbake i god tid før tanken er fylt opp!

Hele prosedyren leser du her :::>