Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Slutte som student ved MatNat?

Informasjon til deg som vurderer å slutte på studiet ditt ved det matematisk-naturvitenskaplige fakultet.

Veivalg for fremtiden er ikke alltid lett - du har mange muligheter
UiB

Er du i tvil om du skal slutte på studiet ditt? Trenger du å diskutere alternativ og valgmuligheter for fremtiden?

Å avslutte studiet er ikke det eneste alternativet du har.
Det er lurt å tenke gjennom valget og se på andre muligheter før du velger å avslutte studiet:

• Ta kontakt med oss - Snakk med en studieveileder for å få gode råd!
  • Kurs og rådgivning hos Sammen
  • Intern overgang til et annet studium på MatNat eller et annet fakultet
  • Pause fra studiet eller deltidsstudier

Ta kontakt med oss!

• Du kan kontakte studieveileder for å diskutere ulike valgmuligheter.
    Kom gjerne innom Infosenter for realfagsstudenter, send oss en epost på studie.matnat@uib.no eller ring oss på 55 58 30 30.
    Du kan også besøke studieveileder på ditt program.

• Studieveileder kan gi deg faglige råd og hjelpe med å tilpasse studiet for deg.
    Dette kan hjelpe for å få motivasjonen tilbake. Hør om mulighetene ved studiet, utveksling, valgemner, karrieremuligheter, studier på deltid og eventuell tilrettelegging av studiet ved nedsatt funksjonsevne. Du kan også få råd om ulike alternativer om du merker at studiet ikke passer for deg.

• Sammen kan hjelpe deg dersom du er i tvil om studiet du går på er riktig for deg.
    Der kan du blant annet diskutere karriere eller få hjelp til å mestre studentlivet. Dersom du har sykdom, psykososiale problemer, økonomiske eller praktiske problemer som gjør studiene vanskelig å gjennomføre, kan du få hjelp hos Sammen. De tilbyr både individuell veiledning og kurs.

Bytte til et annet studieprogram?

Det er ikke farlig om du føler at du har valgt feil. Du har mulighet til å søke om intern overgang til andre studieprogram på MatNat to ganger i året.
Her er det mulig å bytte studieprogram uten å søke om opptak gjennom Samordna Opptak. Flere andre fakultet tilbyr en lignende ordning med intern overgang.

Ikke alle studieprogram ved fakultetet tilbys ved intern overgang. Du finner en oppdatert liste over studieprogram man kan søke overgang til ved å besøke siden for intern overgang

Du kan sannsynligvis bruke flere av emnene du har tatt så langt ved bytte til et nytt studieprogram, enten som obligatoriske emner eller valgemner i graden. Dette tilpasses så godt som mulig.

Deltid elller pause fra studiet?

På bachelorgrader og bachelordelen av femårige studier har du mulighet til å få to semester med pause fra studiet. Dette gis uten behov for en oppgitt grunn eller dokumentasjon. Begrunnet permisjon for lengre perioder eller permisjon med dokumenterbare grunner må du søke om.

Du har også mulighet til å studere på deltid ned til 50% av et fulltidsstudium. Dette kan passe deg som en periode vil ta færre emner for å fullføre studiet. Studiet blir forlenget tilpasset andel og lengden du tar deltid.

Dersom du bestemmer deg for å avslutte studiet

Fyll ut nettskjema under for å melde fra om du velger å avslutte studiet ditt:

Husk å trekke deg fra undervisning og eksamen på StudentWeb!

Du vil ikke få bekreftelse på at studiet er avsluttet eller karakterutskrift tilsendt. Merk at du må søke Samordna opptak dersom du ønsker å starte på et nytt studium ved en senere anledning. Karakterutskrift kan du finne under "bestillinger" på StudentWeb eller på vitnemålsportalen. Du beholder studentkontoen/e-post/Mitt UiB i to måneder etter at du har sluttet.

Din UiB brukerkonto blir stengt to måneder etter at studieretten din er utløpt (når man har avsluttet studiet eller sluttet å semesterregistrere seg). Les mer om stenging av studentkonto og eventuell forlengelse av denne på Rutiner for stenging av brukerkonto.

Om du avslutter studiet vil det ikke påvirke fremtidige søknader til høyere utdanning.