Hjem
Det medisinske fakultet
Medisinstudiet

Læringsmål for profesjonalitetssøylen

Hovedinnhold

Kunnskap

Etter fullført studium skal kandidatene kunne:

  • Forklare begrepene profesjon og profesjonalitet og kjenne til allmenne trekk ved profesjonsarbeid med mennesker:
    • Gjøre rede for medisin og helsearbeid som grunnleggende moralsk motivert virksomhet
    • Kjenne til hvordan tekniske, vitenskapelige og mellommenneskelige kompetanser integreres i alt klinisk arbeid
    • Kjenne til allmenne trekk ved lege-pasientforholdet
    • Kjenne til profesjonens forpliktelse overfor samfunn og enkeltpasienter
    • Kjenne til sentrale temaer i medisinsk etikk
  • Beherske grunnleggende teori om helse:
    • Drøfte begrepet «helse» som subjektiv erfaring
    • Drøfte begrepet «helse» som objektivt registrerbar funksjon
    • Drøfte begrepene sykdom (objektiv) og sykhet (subjektiv)
  • Kjenne til sosiale, psykologiske og kulturelle mekanismer som skaper eller skader helse for enkeltmennesker og grupper:
    • Drøfte medisinske implikasjoner av at pasienter er personer med unike og uforutsigelige livssituasjoner, egenskaper, tanker og følelser
    • Kjenne til sammenhenger mellom tidlig livserfaring og senere sykelighet
    • Kjenne til hvordan sykelighet påvirkes av sosioøkonomiske, kulturelle og politiske forhold
    • Kjenne til hvordan moderne medisin kan ha skadelige effekter gjennom mekanismer som overdiagnostikk, informasjonsskjevheter og fokusering på risiko.
  • Kjenne til hvordan norsk helsevesen er organisert
  • Ha grunnleggende kunnskap om andre helseprofesjoners mandat og kompetanse
  • Ha grunnleggende kunnskap om ledelse
  • Kjenne prinsipper for god opptreden overfor presse og media
  • Kjenne til mulighetene for videreutdanning, spesialisering og yrkesvalg innenfor den medisinske profesjon
  • Ha kunnskap om forhold ved legeyrket som kan skade legers helse eller trivsel, og tiltak og væremåter som kan forebygge slik skade

Ferdigheter

Etter fullført studium skal kandidatene kunne:

  • Utføre de praktiske ferdigheter som er spesifisert på studieplanens ferdighetsliste
  • Beherske grunnleggende medisinske kommunikasjons- og konsultasjonsferdigheter
  • Improvisere tiltak og løsningsstrategier i komplekse kliniske situasjoner
  • Vise vilje og evne til å forstå sine pasienters tanker og følelser og omsette forståelsen i individuelt tilpassede handlinger rettet mot helbredelse (når det er mulig), lindring (når det er mulig) og trøst (alltid)
  • Ta imot og gi veiledning og vurdering i praktiske ferdigheter, kommunikasjon, sosialt samspill og tverrprofesjonelt samarbeid
  • Inngå i smidig samhandling med andre profesjonsutøvere
  • Reflektere over hvordan man selv kan være en god rollemodell i studie- eller arbeidsmiljø

Generell kompetanse

Etter fullført studium skal kandidatene kunne:

  • Reflektere over betydningen av uvitenhet, uforutsigelighet og usikkerhet i medisinen
  • Reflektere over gode måter å håndtere feil og uheldige hendelser på, enten det har rammet pasienter, pårørende, kolleger eller andre yrkesgrupper
  • Reflektere over egne behov, ressurser og begrensninger som profesjonsutøver og person
  • Reflektere over hvordan man oppfattes av andre i profesjonell sammenheng
  • Kjenne til hvordan leger lærer og formes av uformelle og lite synlige læringsmekanismer i profesjonelle miljøer
  • Håndtere faglig og kollegial uenighet
  • Ha evne til å utvikle seg som fagperson gjennom hele det profesjonelle livet
Tilknyttet innhold