Realfag – et smart sted å begynne
#RealfagUiB

Ebba studerer sivilingeniør i medisinsk teknologi

Ebba S. Loennechen studerer sivilingeniør medisinsk teknologi på Universitetet i Bergen. Les mer om hvordan det er å studere realfag hos oss!

Realfag byr på sivilingeniør i medisinsk teknologi
Privat

Hvorfor valgte du å studere sivilingeniør i medisinsk teknologi?

– Jeg visste jeg ville studere noe innen realfag, men jeg visste ikke hva. Da jeg fant medisinsk teknologi virket det som et spennende studie og noe jeg kan like å jobbe med når jeg er ferdig utdannet.

Fortell oss hva som gjør at du trives på studiet ditt og ved UiB!

– Tre ting som gjør at jeg trives:

1. Vi er ikke så mange på studiet og det er et veldig godt miljø på tvers av kullene.
  2. Jeg liker Bergen veldig godt. Sentrum er ikke så stort, så det er lett å komme seg rundt i byen.
  3. Fagene jeg har hatt til nå har vært spennende, og jeg føler det er fag jeg får bruk for i arbeidslivet.

Hvordan var det første halve året ditt som student på realfag ved UiB?

– Det var veldig mye nytt det første halve året, men jeg kom fort inn i det å bo alene, studiet og slike ting. Det var veldig mye sosialt som skjedde, så man ble fort kjent med de andre studentene.

Er det noe du har opplevd på studiet ditt som du ikke visste om fra før?

– Jeg har merket hvor stort og voksende marked det er for medisinsk teknologi, og hvor stort fagfeltet er og kan bli. Det finnes ingen lignende studier i Norge, og derfor får vi en helt spesiell utdannelse som er attraktiv enten man vil jobbe med fysikk, kjemi eller kunstig intelligens. Jeg har merket at arbeidsmarkedet er interessert i oss, og det er veldig gøy.