Institutt for sammenliknende politikk

Koordinator og reporter for TV 2

Thomas Drageset fullførte sin mastergrad i sammenliknende politikk i 2016. Han mener en sampolutdannelse kan gi en fordel innen nyhetsbransjen. Å forklare nyhetsbildet krever solid kunnskap om hvordan verden henger sammen, og evne til å jobbe med komplekse problemstillinger.

Det er særlig forarbeid til dekning av valg og politiske saker at sampol-lærdom kommer godt med. Man vet allerede mye av grunnen til hvorfor noe er som det er, som gir mulighet til å bedre forklare hvordan noe har skjedd.

Hvor jobber du nå / hva jobber du med?
Jeg jobber for TV 2 og er vikar. Det som startet som en sommerjobb dagen etter innlevert master endte opp med å vare mye lengre. Min første stilling var utenrikskoordinator, som kort forklart er en som tilrettelegger for TV 2s utenriksavdeling gjennom planlegging, research og salg av materiale til utenlandske nyhetsbyrå.
Deretter fikk jeg opplæring i deskkoordinator, som er vaktsjefens høyre hånd i nyhetsredaksjonen. Det er en administrerende rolle som krever oversikt over hvem som er hvor, når de skal på luften samt at sendingene er klare til 1830 og 2100. Deskkoordinator er en stilling hvor man gjør tusenvis av små oppgaver, som i det store sørger for en velfungerende redaksjon.
Nå jobber jeg som disse to stillingene, samt reporter for utenriks. Relativt selvforklarende består utenriksreporter av å finne, researche og så produsere nyheter fra utlandet. Kjempegøy!

Hva er det beste med jobben din - og det mest utfordrende?
At den omhandler verden, som er så utrolig spennende å følge med på!
Det mest utfordrende er at ofte skjer alt på en gang, minutter før sending. Da kommer kaffe og pågangsmot godt med.

Hvorfor valgte du å studere sammenliknende politikk (sampol)?
Jeg hadde en bachelor i Europastudier/statsvitenskap med fremmedspråk fra NTNU, og ville fortsette i den retningen. Hadde hørt mye bra om Sampol, både miljøet, pensum og fakultetet.

Hvordan har utdannelsen din hjulpet deg i å få jobben du har nå? På hvilken måte drar du nytte av det du har lært på sampol i jobbsammenheng?
Interesse for Sampol krever en forståelse av politiske systemer, hvordan verden henger sammen, og en hel del kunnskap om samfunn og internasjonal politikk. Alt dette kommer godt med når man skal forklare nyhetsbildet. Jeg er langt ifra den eneste i TV 2 med bakgrunn i Sampol.

Føler du at utdannelsen ved Institutt for sammenliknende politikk har gitt deg en kompetanse som er ettertraktet i arbeidsmarkedet?
Jeg valgte Sampol fordi det er noe jeg brenner lidenskapelig for, ikke med tanke på jobb etter studier.
Innen media er Sampol en fordel, til dels på grunn av et godt rykte og mest fordi det viser at du er kjent med å jobbe intensivt med komplekse problemstillinger.

Hva vil du anbefale til studenter som ønsker en tilsvarende jobb?
Søk på sommerjobb, og ikke vær redd for å si «ja» til nye utfordringer!!

(Denne artikkelen ble publisert i 2017 eller tidligere)