Institutt for sammenliknende politikk
Seminar

Mister demokratiet de unge? En samtale om demokrati, deltakelse og representasjon av unge

Det skrives mye om at demokratiet er på tilbakegang verden over, og at trenden gjelder både i etablerte demokratier og i nye demokratier. I denne samtalen retter vi blikket innover og tar opp status i det norske demokratiet, og de som skal bære demokratiet nå og i framtiden: de unge.

Tre portrettbilder av hhv Mari, Jette og Jana
Kristoffer Myhre og Solfrid Langeland, UiB

Politisk deltakelse kommer i flere former. Samtidig som de tradisjonelle og mer institusjonelle formene for deltakelse har sett en nedgang, har fokus på mer ukonvensjonelle og spontane former økt.

Deltakelse varierer etter karakteristikker som kjønn, alder, utdanning og innvandrerbakgrunn. Unge deltar i mindre grad enn eldre aldersgrupper i formell politikk som å stemme ved valg, være medlem av politiske parti og å stille til valg. Unge er også mindre representert på Stortinget, i fylkesting og i kommunestyrer. Men i nyere og mer løsere organiserte former for deltakelse er unge til stede og sier sin mening.

Hvorfor er deltakelse viktig for demokratiet? I hvilken grad er det en utfordring at noen grupper deltar mer enn andre? Må alle delta i konvensjonelle og formelle former for å bli hørt? Hvilke interesser bør representeres? Kan eller bør demokratiet reformeres for å fremme unges deltakelse og skape bedre representasjon av unge og deres meninger?

Institutt for sammenliknende politikk inviterer studenter og ansatte til samtale om valg og demokrati, unge og deltakelse.

Det blir servert kaffe og boller.

Alle studenter og ansatte er hjertelig velkomne!

Tid og sted:

Christies gate 18, møterommet 4. etg. (Gamle diskuterbar)

Fredag 14. april. kl. 12.15-13.30.

Deltakere i panelet:

Jette Christensen, leder av Riksvalgstyret, tidligere stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet i tre perioder (2009-2021), og Sampol-alumn

Jana Belschner, postdoktor ved Institutt for sammenliknende politikk, forsker på koblingen mellom ungdoms politiske deltakelse og politiske representasjon.

Mari Helliesen, ph.d-stipendiat ved Institutt for sammenliknende politikk, forsker på politisk deltakelse, klimapolitikk og politiske holdninger og representasjon.

Samtalen ledes av:

Amanda Schei, kommunikasjonsmedarbeider ved UiB, tidligere journalist i Khrono.