Institutt for sammenliknende politikk
Bergen Global

Fem grunner til at du bør søke praksisplass hos Bergen Global

I løpet av våren har vi, Nora og Una, fått være praksisstudenter hos Bergen Global. Her er våre 5 grunner til at du bør søke praksisplass hos oss!

1.Organisere profesjonelle arrangementer

I Bergen Global får du muligheten til å organisere profesjonelle arrangementer som frokostmøter, seminarer, boklanseringer og konferanser. Vi bidrar i planleggingsmøter, promotering og gjennomføring. Vi er fullverdige medlemmer av redaksjonen, og har fast kontorplass. Ukentlig har vi redaksjonsmøter, der vi går gjennom planer for de neste ukene. Her har vi mulighet til å pitche tema til arrangementer vi synes er interessante.

2. Kommunikasjonsarbeid

Har du en interesse for kommunikasjonsarbeid, og har vurdert om det kan være noe for deg? Da burde du absolutt søke praksisplass her! Som praksisstudent lærer du å lage nyhetsbrev, redigere innhold til Bergen Global sin nettside, og du er med på å styre Bergen Global sine sosiale medier. Du får mye frihet i praksisen, og oppfordres til å ta initiativ og foreslå ideer. Dersom du vil lære å redigere bilder og videoer, er det en gylden mulighet for å prøve seg frem på egenhånd.

3. Sampol-kunnskapen i praksis

Når du studerer Sampol kan du ha sprikende interesser, og en endelig karriere kan være vanskelig å slå fast. Da er det godt å ha erfaring med hvordan sampol-kunnskapen kan brukes i praksis. Vi har fått god nytte av analyseferdighetene, den grunnleggende forståelsen for politiske prosesser og institusjoner. Vi har også fått opp øynene for flere jobbmuligheter vi ikke visste om fra før. Dette gjelder blant annet stipendiatstillinger, jobb innen forskning, kommunikasjonsarbeid og universitetet.

4. Teknisk ansvar

Bergen Global er en møtearena som holder arrangementer med opptil 60 personer Lokalet er utstyrt med en god teknisk rigg (fire kamera) for hybride møter med digital deltakelse. Dette gir en unik mulighet til å få teknisk erfaring med å styre digitale møter. I forkant av arrangementer tester vi om utstyret fungerer, stiller inn kameraer og rigger klar scenen. Under arrangementene har vi ansvar for lyd, lys og bilde. Av og til må vi gjennomføre feilsøkinger, noe som lærer deg å være fleksibel og tenke alternative løsninger.

5. Nettverksbygging

Den siste grunnen er muligheten for å utvide nettverket ditt. Som nevnt tidligere er Bergen Global et samarbeid mellom UiB og CMI. Vi spiser lunsj i CMI sin kantine, noe som gjør det enkelt å hilse på forskere, stipendiater og andre ansatte. Terskelen for å kontakte professorer og forskere er betraktelig lavere etter praksis enn før. De fleste som driver med forskning er interessert i å dele kunnskapen sin, og det har vært fint å erfare at de ikke er så «skumle». Du

får tid og mulighet til å dra på konferanser og arrangementer der du representerer Bergen Global og Universitetet, og kan hilse på mange nye mennesker.

Synes du dette høres interessant ut? I så fall oppfordrer vi deg til å søke på praksis hos Bergen Global!