Senter for alders- og sykehjemsmedisin

Læring og samarbeid på tvers av fag

Felles møtepunkt for alle med interesse for alders- og sykehjemsmedisin.

Tverrfaglig seminargruppe

Det er tredje året Senter for alders- og sykehjemsmedisin (SEFAS) inviterer til felles møter på tvers av fagrupper. Dette er en arena for læring, samarbeid og faglig utvikling, sier Bettina Husebø, leder for senteret.

Husebø er ansvarlig for møtene i samarbeid med Reidun Kjome, som tilhører forskningsgruppen for samfunnsfarmasi, Mona K. Aaslund fra forskningsgruppe i fysioterapi og Irene Aasmul, stipendiat ved SEFAS.

- Vi holder hverandre oppdatert og får ofte gode innspill på egne prosjekter vi presenterer fra andre faggrupper enn de vi vanligvis jobber med, sier Kjome.

Hensikten er å samle alle med interesse for alders- og sykehjemsmedisin.

- For at vi skal vite om hverandre og fremme samarbeid, legger hun til.

LES OGSÅ: Forskningsprosjekter ved Senter for alders- og sykehjemsmedisin

Åpent for alle

Masterstudenter, ph.d.-studenter og andre forskere innen alle felt av alders- og sykehjemsmedisin; for eksempel medisin, fysioterapi, odontologi, ernæring, farmasi, sykepleie og musikkterapi har nytte av møtene, mener Kjome.

- Men vi har en åpen dør-politikk. Alle som har interesse av forskning på dette feltet er velkommen, også de som jobber mer klinisk.

Seminarene foregår en gang i måneden og program vil bli publisert fortløpende. Ta gjerne kontakt med Irene Aasmul dersom du ønsker å presentere ditt prosjekt.

Tverrfaglig program

Høsten 2015 hadde vi blant annet besøk av Dr Josephine Hockley, som er regnet som en internasjonal pioner og forkjemper for palliativ omsorg. Gjesteforsker ved SEFAS, Oscar Tranvåg, presenterte sitt ph.d.-prosjekt om verdighetsbevarende omsorg for personer med demens. Medikamentbruk, lysterapi og urinveisinfeksjon på sykehjem var også noen av temaene.

LES MER: Program for tverrfaglig seminargruppe - høsten 2015

Du er hjertelig velkommen til å invitere de du tror har interesse av å delta. Seminarmøtene er poenggivende for ph.d.-programmet.