Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Transatlantic Forum 2016 "Big Challenges - Human Solutions"

Samfunnsvitenskap spiller en nøkkelrolle i forskning på klima- og energiomstilling.

Knut Helland, Michael Greenstone and Richard L. Sandor
Ingvild Strøm Hansen

Transatlantic Forum 24.-25. oktober 2016 i Chicago samlet myndigheter og FoU-miljøer fra USA, Canada og Norge for å styrke samarbeidet innen forskning, utdanning og innovasjon. Årets tema var "Big Challenges - Human Solutions" og fokuserte på den viktige rollen til samfunnsvitenskap og humaniora for å møte de store samfunnsutfordringene.  Det samfunnsvitenskapelige fakultetet arrangerte sesjonen Climate and energy transformation: the pivotal role of social sciences and the humanities.

Vitenskapelige kunnskap om klimaendringer blir stadig sikrere og behovet for tilpasning til klimaendringer blir viktig i mange samfunn, og det er derfor stadig viktigere å forstå politiske, økonomiske, kulturelle og sosiale forhold ved klima- og energiomstilling. Forskning på klima- og energiomstilling krever derfor en tverrfaglig tilnærming, og samfunnsvitenskap og humanistiske fag tilfører viktige perspektiv til forskningsfeltet.

Sesjonen på Transatlantic Forum viste hvordan ulike fag kan bidra til denne forskningen.  Hovedinnlederne var Richard L. Sandor og Mark Nuttall.  Richard L. Sandor, leder Environmental Financial Products (EFP) basert i Chicago.  Sandor er kjent for å utviklet handel med CO2 kvoter og er grunnlegger av Chicago Climate Exchange (CCX) – verdens første “børs” for handel med kvoter for drivhusgasser. Sandor snakket om "Financial Innovation: The Convergence of the Environment and inance". Mark Nuttall, professor i sosial antropologi ved University of Alberta hars utført omfattende forsking i arktiske områder og snakket om "Climate Change, Extractive Industries and Sustainable Livelihoods".  Sesjonen hadde også et veldig spennende innlegg av Michael Greenstone, leder for Energy Policy Institute at the University of Chicago, om "The Urgent Need for a Reliable Estimate of the Social Cost of Carbon".  Universitetet i Bergen var representert ved Kjersti Fløttum, Institutt for fremmedspråk og Tarje I. Wanvik, Institutt for geografi.  UiT Norges arktiske universitet ved Berit Kristoffersen og Anniken Førde.

Sesjonen dekket er rekke tema og viste et stor spenn i forskning på klima og energi omstilling.  Samfunnsvitenskap og humaniora har en viktig rolle i denne forskningen, og det er stor interesse for dette fra norske, amerikanske og canadiske forskningsmiljøer.