Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Nye U.Pihl

Fleksible løsninger i nyrenoverte U.Pihl

Fredag åpnet endelig Ulrike Pihls hus offisielt etter lang tids oppussing. Huset er renovert, og rommene er gjort mer åpne for å gjøre lokalene triveligere og mer anvendelig for studenter og ansatte.

Neste
UPihl åpnes for samfunnsfagstudentene 1
Elida Linnea Slettum, leder av studentutvalget, klipper snoren for det nye U.Pihl. Dekan Jan Erik Askildsen og eiendomsdirektør Kjartan Nesset har æren av å holde snoren stram.
Torhild Dahl, UiB
UPihl åpnes for samfunnsfagstudentene 2
Torhild Dahl, UiB

Dekan på Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Jan Erik Askildsen, understreket i sin tale hvor viktig det er at studentene trives på campus, og at han håpet ny-renoverte U. Pihls hus kunne bidra til det.

– Hvordan dere studenter har det i studie-hverdagen er veldig viktig, først og fremst for dere selv, men også for oss. Vi vil jo at dere skal synes godt om å være her, og dere trenger skikkelig arbeidsforhold like mye som oss ansatte. Vi håper at og tror det sterkt renoverte U. Pihls hus skal bidra til det, sa Askildsen.

Rektor Margareth Hagen kalte U. Pihls hus et smykke og sa at bygget nå er en læringsarena for fremtiden som hun håpet SV-fakultetets studenter ville trives i. Hun oppfordret også studentene til å ta det i bruk så mye som mulig.

At bygget blir mye brukt, er noe Eiendomsdirektør Kjartan Nesset også håper på.

– At bygget brukes døgnet rundt er en stor suksessfaktor for oss i Eiendomsavdelingen. Dette har vært et tøft prosjekt, men vi har kommet veldig godt i mål, sier Nesset, som benyttet anledningen til å takke alle de involverte, fra studenter til ansatte, med en kjempeinnsats.

Fleksibelt bygg

Marius Ask Waage har ledet renoveringsprosjektet, han forteller at det har vært viktig å gjøre bygget mer fleksibelt, nettopp for å gjøre det mer anvendelig for studentene.

– Tidligere var det trange korridorer og avlukkede rom, det har vi endret på slik at bygget er mye mer åpent. Vi har også sørget for at rommene kan brukes til flere ting alt ettersom behovet man har. For eksempel så kan undervisningsrom raskt gjøres om til lesesalsplasser i eksamensperioden når det ikke er undervisning der.

At det er trangt om plassen på UiBs lesesaler er en utfordring som gjentar seg hver eksamensperiode, men med mer fleksible rom er det nå mulig å øke kapasiteten betraktelig når det er nødvendig.

– Vi har også bygget inn glass I dørene, og satt opp infoskjermer utenfor rommene slik at det er lettere å se om rommet er i bruk eller er booket. Dette i tillegg til fleksibel møblering håper vi bidrar til at rom ikke blir stående tomme, sier Waage.

Lite uforutsette utfordringer

Waage forteller også at arbeidet har gått veldig bra, og at man på tross av et litt stramt budsjett har fått med det man ønsket å få med.

– Når man renoverer slike gamle bygg så er det ofte mye uforutsette kostnader, men her har vi vært heldige med forundersøkelsene. Det har ført til at vi har kunnet bruke marginene i budsjettet på å gjøre bygget enda bedre. Blant annet var vi usikre på om Aulaen kom med før helt på slutten. For de som har sett U. Pihls hus før renovasjonen vil det være en kjempeforandring.