Det samfunnsvitenskapelige fakultet
KARRIERE

Frilans manusforfatter og stipendiat ved UiB

Med en master i manusutvikling kan Sigrid jobbe med det hun er mest interessert i, samtidig som hun jobbe med sin doktorgrad.

Det beste med jobben er frihet til å fordype deg i det du er interessert i, og at du kan nerde så mye du vil.

Hvorfor valgte du å studere master i manusutvikling for serier?

– Litt tilfeldigheter, egentlig. Professor Øyvind Vågnes, som var en av lærerne mine da jeg tok bachelor, anbefalte meg å søke, og så tenkte jeg «Hvorfor ikke?». Veldig glad for det den dag i dag!

Hva jobber du med nå?

– Akkurat nå er jeg stipendiat ved UiB, og jobber med en doktorgrad om interaktiv film. I tillegg har jeg jobbet som frilans manusforfatter etter studiene, og har vært med å skrive serien «Rykter» som er produsert av Mothership Entertainment og går på NRK.

Hva er det beste med jobben din?

– Du har mulighet til å lære nye ting hele tiden, du har frihet til å fordype deg i det du er interessert i, og du kan nerde så mye du vil.

Hva er mest utfordrende?

– Det kan være vanskelig å strukturere dagene sine med all friheten både stipendiatstillingen og frilanslivet gir, og noen ganger hadde det vært fint med en mer tradisjonell jobb som man kan legge fra seg etter endt arbeidsdag.

Hvordan får du bruk for utdannelsen din i jobben?

– Som manusforfatter er stort sett alt jeg lærte på studiene relevant, og som stipendiat får jeg blant annet tatt i bruk erfaringer rundt å jobbe med research til store prosjekter og det å fordype meg i prosjekter over lengre tid.

Er det noe du skulle ønske at noen hadde fortalt deg da du var student?

– Ikke egentlig.

Hva er ditt beste minne fra studietiden?
– Praksisperioden i NRK Drama var veldig gøy og lærerik. I tillegg hadde vi mange spennende møter med folk i bransjen, flinke faglærere, og det var fint å få jobbe med lange formater.