Studiekvalitetspris til masterprogram ved Institutt for politikk og forvaltning
På fakultetsstyremøtet 10. juni ble det vedtatt å tildele Det samfunnsvitenskapelige fakultet sin årlige studiekvalitetspris til Institutt for politikk og forvaltning og Master in Politics and Governance of Global Challenges.
Hovedinnhold
– Jeg er veldig glad for at vi har fått en verdig vinner av årets studiekvalitetspris ved SV-fakultetet. Programmet Master in Politics and Governance of Global Challenges viser at det å jobbe systematisk og kunnskapsbasert med studenters læring gjennom ulike former for aktive læringsformer gir resultater på utdanningskvaliteten, sier visedekan for utdanning, Knud Hidle.
Master in Politics and Governance of Global Challenges er et engelskspråklig masterprogram som retter særlig oppmerksomhet mot globale samfunnsutfordringer som klimaendringer, ulikhet, migrasjon, konflikter, kunstig intelligens, pandemier og matsikkerhet.
Gjennom prosjektbasert læring og studentaktive læringsformer, tilbud om arbeidspraksis og utveksling, tilbyr programmet et variert og engasjerende studieløp. Programmet tiltrekker seg studenter fra hele verden, noe som gir en unik, tverrkulturell læringsopplevelse. I dag er det studenter fra 10 forskjellige land som tar masteren.
Masterprogrammet gir studentene mulighet til å ha internship, bygge et eget semester med selvvalgte kurs, eller dra på utveksling.
Les mer om masterprogrammet her.
Raus kultur
– Nå ble jeg utrolig glad, sier Lise Rakner, som leder masterprogrammet.
– Vi har jobbet så bra som et lærerlag. Vi har utfordret hverandre på undervisningsmetoder og pensum. Og – vi har levert et alternativt statsvitenskapelig programtilbud som dessverre treffer altfor godt i en tid da globale utfordringer er mer truende enn noen gang og styringsmekanismene vi har for å løse dem er under sterkt press, legger hun til.
Masterprogrammet har fått tre millioner kroner fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og deres Utforsk-program, for prosjektet «A Global Classroom for Global Challenges».
Rakner takker også Norstip (en norsk stipendordning for studenter fra utvalgte partnerland, som retter seg mot studenter fra samarbeidsland i Afrika, Asia og Latin-Amerika) og Students At Risk (et program for studenter som, på grunn av sitt menneskerettighetsengasjement, er i fare for å bli formelt eller reelt nektet utdannings- eller andre rettigheter i hjemlandet sitt) for at dette muliggjør global studentutveksling også etter at regjeringen i 2022 innførte skolepenger for internasjonale studenter.
– Og personlig takk til en raus instituttledelse og kultur som ønsker nye ideer og initiativ velkommen, avslutter Rakner.
Fortjent
Instituttleder Lise Rykkja sier at dette er en vel fortjent anerkjennelse.
– Det ligger mye målrettet og grundig arbeid bak reformen av masterprogrammet, og mange har ytt ekstra mye for å få dette på plass. Nå har det første kullet fullført med glans og vi er veldig stolte av dem. Engasjerte undervisere som tør å prøve ut nye undervisningsformer, kombinert med dyktige og engasjerte studenter fra hele verden, skaper en unik tverrkulturell læringsarena som vi er veldig stolte av å kunne tilby, sier hun.
Fremmer studentenes påvirkning
Vurderingskomiteen, som i år har bestått av Knut Hilde, visedekan for utdanning, Svein Ivar Angell, visedekan for utdanning ved Det humanistiske fakultet og Lise Kristiansen, fungerende studiesjef (sekretær), skriver i sin vurdering at Master in Politics and Governance oppfyller kriteriene for studiekvalitetsprisen på en svært god måte.
Kriteriene for tildeling av prisen er at:
- Tiltaket må kunne dokumentere at det bidrar vesentlig til utvikling og forbedring av utdanningskvaliteten.
- Tiltaket gjennomføres i et aktivt samarbeid mellom studenter, ansatte og andre aktuelle aktører.
- Tiltaket er kunnskapsbasert.
- Tiltaket har overføringsverdi til andre fagområder og fagmiljø.
Vureringskomiteen skriver at «Søknaden dokumenterer gjennom søknad, ekstern fagfellerapport, og studiebarometeret hvordan programmet systematisk har jobbet med å bygge opp under studentenes læring gjennom valg av aktive undervisningsformerformer, som fremmer studentenes påvirkning på egen læringssituasjon».
Komiteen trekker fram «tilbud om utveksling, internship eller egenledet emne, og en internasjonal sammensetning av studentgruppen» som positive elementer.
Belønner gode tiltak
Studiekvalitetsprisen skal premiere fagmiljøer som jobber aktivt med å utvikle kvaliteten på sine utdanninger. Formålet er å stimulere til og belønne gode studiekvalitetstiltak.
Vinneren nomineres videre til Ugleprisen, UiBs pris for utdanningskvalitet, som deles ut årlig. Vinneren av Ugleprisen nomineres så videre som UiBs kandidat til den nasjonale Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning, som deles ut av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Institutter, fagmiljø, prosjekter, studieprogram og emner ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet kan nomineres som kandidater til prisen. Fagutvalg, studentgrupper, studentorganisasjoner og institutter ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet kan foreslå kandidater.
