Det samfunnsvitenskapelige fakultet

SV-fakultetet på Transatlantic Science Week 2012

Transatlantic Science Week ble arrangert i Houston, Texas 12.-16. november 2012

Den norske ambassaden i Washington DC og generalkonsulatet i Houston i samarbeid med Rice University og MD Anderson Cancer Center var vertskap for årets Transatlantic Science Week. Dette er 11. gang denne konferansen arrangeres og årets konferanse hadde tittelen Bridging Partnerships. Målsettingen var å øke forskingssamarbeidet mellom norske og amerikanske forskere. Houston har spesielt sterke fagmiljøer innenfor energi- og helseforskning og disse temaene var gjenspeilet i programmet for konferansen. Mer enn 500 forskere fra Norge og USA deltok på konferansen.

SV-fakultetet representerte en viktig samfunnsvitenskapelig og humanistisk dimensjon på konferansen, og stod bak sesjonen Conveying Climate Science to the Public. Fokus var på utfordringene i å formidle kompleks informasjon om global oppvarming og klimaendringer. Også amerikanske forskere deltok på sesjonen. Konferansen viste at også samfunnsvitenskapelige og humanistiske tilnærminger er viktige for å løse globale utfordringer.