Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Sosiologen Helga Nowotny ble 2. oktober 2015 utnevnt til æresdoktor ved UiB

Helga Nowotny utnevnes til æresdoktor
UiB

Fire nye æresdoktorer er utnevnt ved UiB og en av disse er sosiologen Helga Nowotny.  Et slikt doktorat blir gitt for betydningsfull vitenskapelig innsats, eller fremragende arbeid til gavn for vitenskapen.  Helga Nowotny har doktorgrad i sosiologi fra Columbia University, New York og doktorgrad i jus fra University of Vienna.

I 1989 publiserte Nowotny boken Eigenzeit (engelsk tittel: Time: The Modern and Postmodern Experience) som har blitt en klassiker innen sosiologi.  Gjennom viktige akademiske bidrag til samfunnsvitenskapelige studier av vitenskap og teknologi har Nowotny etablert seg som svært sentral innen dette feltet.

Nowotny har vært sentral i opprettelsen av European Research Council (ERC) har hatt verv som leder for ERC.  Universitetet i Bergen har over flere år hatt stor glede av Helga Nowotny sine unike kompetanse gjennom å være medlem i Holbergkomiteen fra 2008 til 2014.

Utnevningen av Helga Nowotny til æresdoktor viser den viktige rollen sosiologi og samfunnsfagene har i forståelsen av kompleksiteten av det moderne samfunnet og i byggingen av institusjoner for å fremme vitenskap av svært høy kvalitet.