Det psykologiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det psykologiske fakultet

Pilotprosjekter under UiB FRAM-fanen har startet opp ved tre institutter. – Prosjektet gir oss en god ramme og et driv til å se på egen virksomhet og jobbe videre med resultatene som kom fram i UiB FRAM-undersøkelsen, sier Anlaug Lid, administrasjonssjef ved Institutt for samfunnspsykologi.
Vi gratulerer studentstipendiat Ane Martine Tømmeraas og post.doc Iren Johnsen med artikkelen "Attachment and grief in young adults after the loss of a close friend: a qualitative study" publisert i BMC Psychology
Studien har bakgrunn i prosjektet "Barnepalliasjon i primærhelsetjenesten" i Askøy kommune. Psykologistudentene Sara Ebling, Mathilde Pauline Brenne Johansen, Sina Moldestad og Susanne Nordtveit Gripsrud har sett på hvilken rolle psykologen kan spille i kommunal barnepalliasjon. Veiledere er kommunepsykolog Stig Fjellhaug på Askøy og professor May Aa. Hauken ved Universitetet i Bergen.
Vi minner om påmeldingsfrist 03. februar 2022 til spennende studentprogram ved senteret.
I en nypublisert rapport ser professor emeritus Atle Dyregrov og førsteamanuensis Pål Kristensen på hvordan gravferdspersonell har opplevd pandemiens innvirkning på ritualer ved dødsfall.