Det psykologiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det psykologiske fakultet

Psykoterapeut Anjula Mutanda har interjuet Atle Dyregrov i sin podkastserie "Bringing up Britain"
Bidragsyterne i boka viser hvilke utfordringer betalingsproblemer faktisk gir for den enkelte og for velferdsstaten. Samtidig gir boka innblikk i rammer og innhold for økonomisk rådgivning, og hva som kan utvikle tjenestene i årene framover.
En ny UiB-studie viser at antipsykotiske legemidler er forbundet med betydelig reduksjon i risikoen for aggressiv og utagerende adferd blant schizofreni-pasienter. Samtidig viser studien at bruk av beroligende medisiner kan virke mot sin hensikt.
En mobil og bærbar hjernescanner kan måle funksjoner og områder i hjernen mens personen bærer utstyret på kroppen. Det åpner for helt nye muligheter både innen grunnforskning, klinisk forskning og opplæring.
Forskere ved Universitetet i Bergen mener elektrostimulerende behandling (ECT) kan bidra til at hjernen bygger seg opp igjen hos pasienter med alvorlige psykiske plager. Nå vil forskermiljøet gå i bresjen for å styrke det internasjonale samarbeidet på feltet.
Vi gratulerer Erik-Edwin med kronikken "Vi må slutte å lyve om sorg" publisert i Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
Prosjektet "Healthcare Workers Well-Being and Safety (WeBeSafe): Ensuring a Sustainable Workforce in the Healthcare sector for the 21st Century» får 8 millioner i støtte fra Forskningsrådet. Øystein Vedaa ved Forskningssenter for søvn, arbeid og helse og Folkehelseinstituttet leder prosjektet.