Forskningssenter i realfagslæring
Forskningssenter i realfagslæring (STEM Education Research Center – SERC) ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi har som hovedmål er å forbedre gjennomføringen på våre utdanninger, med særlig fokus på grunnemnene. Dette skal vi oppnå gjennom målrettede og relevante forskningsprosjekter og samarbeid med fakultetets ansatte for å implementere og evaluere forskningsbaserte undervisningsmetoder som støtter læring i realfag.
Hovedinnhold
SERC driver disiplin-basert utdanningsforskning som skal gi oss mer kunnskap om realfagsstudenters læring og gjennomføring av realfagsutdanning. Prosjektene skal frambringe kunnskap om utfordringene våre studenter møter i sin utdanning, samt utvikle og evaluere målrettede tiltak for å øke læringsutbyttet og gjennomføringen.
I tillegg skal SERC motivere og støtte fakultetets ansatte og studenter gjennom en forskningsbasert tilnærming til undervisning, vurdering og læring, som vil styrke læringsutbyttet i realfagene og minske gapet mellom forskning og utdanning.
Senteret er en ressurs og prosjekthub for fakultetets forsknings- og utviklingsprosjekter på utdanning og skal sikre kompetansevekst og overføring.
Prosjekter
Gjennomføring
Forskningsprosjektet "Gjennomføring" har som hovedformål å forstå studentenes oppfatninger og valg gjennom studieløpet på Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiB, gjennom flere år. Dette gjør vi gjennom tilbakemeldinger studentene gir om sin opplevelse av studiene og data om resultater og gjennomføring. Prosjektet er fem-årig, og følger 2023- og 2024-kullet (nye studenter) for å lære mer om studentopplevelsen på NT-fakultetet, valg studentene tar og studieresultat. Prosjektet skal også gi oss informasjon om hvordan ansatte og undervisere kan skape det best mulige læringsmiljøet for våre studenter.
Developing evidence-based mentoring for better STEM work placements (Develop)
DEVELOP er et tre-årig prosjekt finansiert under HKdirs Økt arbeidsrelevans i høyere utdanning, og er et samarbeid mellom Institutt for biovitenskap (UIB), Havforskningsinstituttet, NORCE, Universitetet i Oslo, UiT Norges arktiske universitet, University of Minnesota (US) og SFU iEARTH.
Prosjektet fokuserer på praksisverter, og målet er å øke læringsutbyttet av praksis for studenter, verter og høyere utdanningsinstitusjoner. Basert på intervjuer med praksisverter om deres opplevelse og behov har DEVELOP utviklet den forskningsbaserte ressursen praksisveileder.no
Mattestuen
Et av SERCs prosjekter er å etablere en “Mattestue”, et hyggelig og inkluderende rom der studenter kan få hjelp av dyktige mentorer og jobbe med matematikk i innføringsemnene. Rommet er designed i partnerskap med studentene.Mattestuen åpnet høsten 2024 og er allerede blitt et verdsatt og populært tilbud til studentene.
Mattestuen følges av et forskningsprosjekt som ser på hvordan dette tilbudet støtter studenters læring i grunnemnene i matematikk ved NT-fakultetet.
Assessment in Introductory Mathematics (AIM)
SERC mottok i 2025 insentivmidler fra UiB til prosjektet "Assessment in Introductory Mathematics" (AIM). Målet med AIM er å bruke fakultetets "100-klubb" (undervisere i de store innføringskursene som dekker flere studieprogrammer) til en ettårig diskusjon og undersøkelse av forskningsbaserte vurderingsformer. Vårt spesifikke mål er å implementere og evaluere nye vurderingsformer i noen av disse emnene, med mål om å forbedre studentenes læringsutbytte og, på sikt, øke gjennomføringen på fakultetet. Dermed er AIM tydelig knyttet til Gjennomføring-prosjektet.
Høsten 2025 vil vi samarbeide med undervisere i MAT111 for å undersøke effekten av formativ tilbakemelding på obligatoriske vurderinger i dette kurset. Bli med oss for en oppdatering på et av våre fremtidige møter i STEM Education Research Group!
STEM Education Research Group Network (SERC-NET)
SERC leder et nytt nettverk, finansiert av Nordplus, som involverer tre andre disiplinbaserte forskningsgrupper innen MNT-utdanning: det nye USE-senteret i Danmark, MINT i Sverige og LUMA i Finland. SERC-NET ble opprettet i 2025, og iløpet av det kommende året vil vi diskutere utvikling av våre sentre, og disiplinbasert utdanningsforskning (Discipline-Based Education Research - DBER) i de nordiske landene. Vi vil også fokusere på hvordan vi kan styrke kompetansen innen DBER, og vi er spesielt opptatt av å støtte sentrenes ph.d.-kandidater. Vi planlegger å søke ytterligere finansiering for å utvikle et intensivt DBER-kurs for våre ph.d.-kandidater.
Mathematics Innovation in New Teaching: A Synergy of Student-Centered Methodologies and Virtual Reality (MINT)
SERC er sammen med professor Antonella Munthe-Kaas ved Matematisk institutt, partner i et nylig finansiert Erasmus+ Samarbeidspartnerskap. Erasmus+ Samarbeidspartnerskap er europeiske samarbeidsprosjekter med mål om å forbedre kvaliteten og relevansen av aktivitetene til de deltakende universitetene, fremme internasjonalisering og legge til rette for utveksling av innovative praksiser. Dette prosjektet ledes av kolleger ved Twente University i Nederland, og vil vi arbeide for å integrere mer prosjekt- og teambasert læring i våre innføringskurs i matematikk i Nederland, Danmark, Norge, Polen og på lengre sikt også utover disse landene.
STEM Education Research Group (SERG)
SERC supports the STEM Education Research Group (SERG), a community of colleagues interested in discussing their own STEM education work. We especially encourage early-career individuals to share their work with us. SERG will meet several times throughout the academic year, typically on Fridays from 11:00 to 12:00 in Det Gylne Snitt (RFB). Announcements will be sent on the SERG e-mail-list (sign up by sending an e-mail to serc@uib.no).
The Nordic Journal of STEM Education
Tidsskriftet Nordic Journal of STEM Education (NJSTEME) har fått et nytt hjem hos SERC! Med ny sjefsredaktør, støtte fra UHR-MNT og mange planer for fremtiden, ser SERC fram til å være vertskap for NJSTEME, i samarbeid med NTNU.
NJSTEME fremhever utdanningsforskning og SoTL-arbeid i MNT (matematikk, naturvitenskap og teknologi) – fag i de nordiske landene.
Tilbod til undervisarar og studentar
Kollegialt lærarkurs for naturvitskap og matematikk (MNPED660, 2025/26)
MNPED660 Kollegialt lærarkurs for naturvitskap og matematikk (5 studiepoeng) er eit valbart emne i universitetspedagogikk opent for alle tilsette ved NT-fakultetet. Emnet vert undervist på engelsk. Emnet krev ikkje tidlegare universitetspedagogisk eller utdanningsfagleg bakgrunn, og både erfarne og nye undervisarar/tilsette kan ta emnet.
Emnet introduser relevante tema og konsept innan læring og undervising som støttar utvikling av dine undervisingsferdigheiter og læringmiljøet. Aktivitetane i emnet skal gje deltakarane eit felles pedagogisk språk, skal støtte kollegiale refleksjonar og ei forskingsbasert tilnærming til undervising og læring. Hovuddelen av emnet er eit prosjekt gjennomført i grupper. Prosjektet skal adressere eit tema som er relevant for deltakarane sin eigen undervisingspraksis og -situasjon.
Les meir på emnesida til MNPED660.
Du kan søke individuelt eller de kan søke som gruppe. Søk her https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=19510321 innan 25. august 2025.
Spørsmål? Kontakt oddfrid.forland@uib.no eller sehoya.cotner@uib.no
Introduksjon til undervising og læring for undervisingsassistentar og gruppleiarar (MNPED101 H-25)
Studentar som underviser studentar er svært viktige i fakultetets undervising og betyr mykje for læring. Vi tilbyr eit emne som vil vere nyttig og relevant for alle, uavhengig av studieprogram. Emnet skal styrke dine ferdigheiter som undervisar. Emnet gjer 2,5 studiepoeng og blir undervist på engelsk.
Sjå emnesida til MNPED101 Introduksjon til undervising og læring for undervisningsassistentar og gruppeleiarar