- E-postKristin.Borte@uib.no
- BesøksadresseChristies gate 125015 Bergen
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
- (2020). Barriers to student active learning in higher education. Teaching in Higher Education. 1-20.
- (2019). Trapped Between accountability and professional learning? School leaders and teacher evaluation. Professional Development in Education.
- (2019). Middle leaders and the teaching profession: building intelligent accountability from within. Journal of educational change. 1-25.
- (2016). Partnership in teacher education - a research mapping. European Journal of Teacher Education. 550-563.
- (2012). The role of social interaction in software effort estimation: Unpacking the "magic step" between reasoning and decision-making. Information and Software Technology. 985-996.
- (2010). Software effort estimation as collective accomplishment: An analysis of estimation practice in a multi-specialist team. Scandinavian Journal of Information Systems (SJIS). 65-98.
- (2018). Mellomledere i skolen: Arbeidsoppgaver og opplæringsbehov – en systematisk kunnskapsoversikt. .
- (2018). Learning and teaching with technology in higher education. A systematic review. .
- (2018). De yngste barna i skolen - lek og læring, arbeidsmåter og arbeidsmiljø. En forskningskartlegging. .
- (2017). Transition from kindergarten to school: A systematic review . .
- (2017). Stress i skolen – en systematisk kunnskapsoversikt. .
- (2017). Lærerutdanning som profesjonsutdanning - forutsetninger og prinsipper fra forskning. Et kunnskapsgrunnlag. .
- (2017). Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn – en systematisk forskningskartlegging. .
- (2017). Campusutforming for undervisning, forskning, samarbeid og læring - en systematisk kunnskapsoversikt. .
- (2016). Hvordan fysisk aktivitet i skolen kan fremme elevers helse, læringsmiljø og læringsutbytte. .
- (2016). Evnerike elever og elever med stort læringspotensial: En forskningsoppsummering. .
- (2015). Tiltak med positiv innvirkning på barns overgang fra barnehage til skole: En systematisk kunnskapsoversikt. .
- (2014). Partnerskap i lærerutdanningen – en forskningskartlegging. .
- (2014). Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet. En systematisk kunnskapsoversikt. .
- (2014). Forhold ved skolen med betydning for mobbing. Forskningsoppsummering. .
- (2022). The use of communicative tools in interdisciplinary professional learning networks promoting student active learning.
- (2022). Research informed technology development for student active learning in teacher education.
- (2022). Professional Learning Networks as Infrastructure for Teaching.
- (2022). Den digitale transformasjonen ved Universitetet i Bergen.
- (2022). Barriers to student active learning in higher education.
- (2022). Barriers to student active learning - Invited Key Note.
- (2021). Teachers’ technology use in formative assessment practices – a systematic review. .
- (2021). Studentaktiv læring i lærerutdanningen - Invited Key Note.
- (2021). Mind the gap - Using barriers to student active learning to inform technology-enhanced active learning in teacher education .
- (2015). Partnership in teacher education – a research mapping.
- (2010). Challenges faced by software professionals in analogy-based top-down estimation.
- (2011). Software effort estimation as collaborative planning activity. . x.
- (2022). Teachers' Use of Technology in Formative Assessment Practices: A Systematic Review .
Innovative lærerstudenter: Undervisningsdesign for kunnskapsbasert studentaktivitet (ILUKS)
- Finansiert av HK-Dir, program for studentaktiv læring
- Prosjektperiode: 2021-2023
- Prosjektleder: Kristin Børte
- Prosjektmedlemmer: Helene Marie Kjærgård Eide, Gleb Belokrys, Martin Heitman, Barbara Wasson og Sølvi Lillejord
ILUKS skal bidra til en bedre praksisopplæring for lærerstudenter gjennom teknologistøttede studentaktive arbeidsmåter. Lærerstudentene skal, både i praksisperiodene og som ferdigutdannede lærere, praktisere yrket i en skole der LK20 forventer elevaktiv læring. Det er derfor viktig at lærerutdanningen forbereder lærerstudentene på denne siden ved skolens arbeidshverdag.
Gjennom prosjektet skal vi utvikle og prøve ut to digitale løsninger. En digital kunnskapsbase og en digital kommunikasjonsplattform for å støtte lærerstudentenes profesjonsutvikling. Det utvikles også et modulbasert emne der lærerstudentene skal lære å planlegge, designe og gjennomføre undervisning ved bruk av elevaktive læringsmetoder i praksis.
For mer informasjon: https://slate.uib.no/projects/iluks