Hjem
Viggo Krügers bilde

Viggo Krüger

Førsteamanuensis, Leder for GAMUT - Griegakademiets senter for musikkterapiforsking
  • E-postViggo.Kruger@uib.no
  • Telefon+47 995 34 628
  • Besøksadresse
    Lars Hillesgt 19, 4 etg.
    Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7800
    5020 Bergen

Musikkterapi, Barn og unges oppvekst, Profesjonskunnskap, Barnevern, Skole

Krüger, V. (2020). Spotlight presenter, World conference of music therapy in Cape Town

Krüger, V. (2019). Music Therapy towards a sustainable child welfare future, Music therapy and Adolescents network, Melbourne University 

Krüger, V. (2019). Community music therapy, workshop, University of Haifa, Israel

Krüger, V (2018). Music therapy in Norway, Inaugural Conference of IMTA, New Delhi, India. Dec 1 & 2, 2018, Indian Music Therapy Association (IMTA)

Krüger, V. (2018). Music Therapy in Norway, the 2nd World Music Therapy Summit Conference, Korean Music Therapy Association

Krüger, V. (2018). Music Therapy as an approach to inform educators and therapists about relation health in school, Music and Adolescents seminar, University of Jyväskäla 

Krüger, V. (2017). Trauma based music therapy for unaccompanied minor asylum seekers. Theory, research and case examples, 4th International Symposium on Music Therapy and Adolescents
Various Approaches in Different Contexts – Differentiation and Bridges, Freies Musikzentrum, München, Germany

Krüger, V. (2017). Trauma informed care and music therapy for children and youth at risk Theory, Research and Case examples, University of Haifa, Israel

Krüger, V. (2016). Non-formal, Informal and Formal learning processes in music therapy – A case story from a school setting, III International symposium of music therapy with adolescents Adolescent Development and Music Therapy: Dialogues in Action, Queen Margaret University

Bøker
  • Krüger, Viggo. 2018. Om bruk av sangskriving i musikkterapi for barn og ungdom med barnevernserfaring. 5 sider. ISBN: 978-82-8089-239-3.
  • Stensæth, Karette; Krüger, Viggo; Fuglestad, Svein. 2016. I transitt - mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern. 254 sider.
  • Stensæth, Karette; Krüger, Viggo; Fuglestad, Svein. 2016. I transitt – mellom til og fra, tekster om musikk og deltakelse i barnevern. 254 sider. ISBN: 978-82-7853-217-1.
  • Strandbu, Astrid; Krüger, Viggo. 2015. Musikk, ungdom, deltakelse. Musikk i forebyggende arbeid. 170 sider. ISBN: 978-82-15-02439-4.
Tidsskriftartikler
  • Krüger, Viggo. 2019. NFMT på to turer til Asia på under 50 dager! Musikkterapi.
  • Krüger, Viggo. 2019. Musikkterapi fremmer psykisk helse for barn og unge. Avisa Vårt land.
  • Krüger, Viggo; Risnes, Therese; Høiseth, Thomas; Sand, Cecilie. 2019. Musikkterapi og skoledeltakelse for ungdommer med barnevernsbakgrunn – en casestudie. Tidsskriftet Norges Barnevern.
  • Kruger, Viggo. 2018. Community music therapy as participatory practice in a child welfare setting – a Norwegian case study. Community Development Journal. 53: 465-481. doi: 10.1093/cdj/bsy021
  • Krüger, Viggo. 2018. Musiktherapie in Norwegen. MUG Musik und Gesundsein.
  • Krüger, Viggo. 2018. Leder 1 og 2. Musikkterapi.
  • Krüger, Viggo. 2018. Musikkterapi til de heldige få, eller musikkterapi til alle som trenger det? Ballade.
  • Krüger, Viggo; Nordanger, Dag Øystein; Stige, Brynjulf. 2018. Music therapy: Building Bridges Between a Participatory Approach and Trauma-informed Care in a Child Welfare Setting. Voices: A World Forum for Music Therapy. 18. doi: 10.15845/voices.v18i4.2593
  • Hvidsten, Bente Isabell Borthne; Krüger, Viggo; Høiseth, Thomas. 2017. Musikk som verktøy i forebyggende arbeid i skolen Viggo Krüger (Aleris/GAMUT/Griegakademiet) Bente I. B. Hvidsten (Høgskolen på Vestlandet) Cecilie Sand (Bergen kommune) Mardon Åvitsland (Bergen Kulturskole) Thomas Høiseth (Aleris). Bergens Tidende.
  • Krüger, Viggo. 2017. Musikkterapi som nærmiljøtiltak. NMH-publikasjoner.
  • Krüger, Viggo. 2017. Leder 2. Musikkterapi. 2.
  • Krüger, Viggo. 2017. Musikk som forebyggende arbeid for barn og unge. Musikkterapi. 1.
  • Krüger, Viggo. 2017. Leder. Musikkterapi. 1.
  • Krüger, Viggo; Hvidsten, Bente Isabell Borthne; Sand, Cecilie; Avitsland, Mardon; Høiseth, Thomas. 2017. Musikk kan være et verktøy i forebyggende arbeid i skolen. Bergens Tidende.
  • Krüger, Viggo; Nordanger, Dag Øystein; Stige, Brynjulf. 2017. Musikkterapi og traumebevisst omsorg i barnevernet. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 54: 999-1008.
  • Krüger, Viggo. 2016. Musikkterapi i arbeid med barn og unge som bor i fosterhjem. Fosterhjemskontakt : tidsskrift om fosterhjemsarbeid. 3: 10-16.
  • Krüger, Viggo. 2016. Leder. Musikkterapi.
  • Krüger, Viggo; Bolstad, Nina; Stige, Brynjulf. 2016. Hvorfor og hvordan utvikle musikkterapi i barnevernet? Om tjenesteutvikling og forskning som samspillende sosiale praksiser. Norges Barnevern. 93: 322-338.
  • Krüger, Viggo; McFerran, Katrina; Derrington, Philippa; Gold, Christian; Wölfl, Andreas. 2016. Healthy and unhealthy use of music by adolescents. Nordic journal of music therapy. 25: 92-92. doi: 10.1080/08098131.2016.1180090
  • Krüger, Viggo. 2015. Leder. Musikkterapi. 2.
  • Krüger, Viggo. 2015. Leder. Musikkterapi. 1.
  • Krüger, Viggo. 2015. NORWAY - Country report on professional recognition of music therapy Sammen med Ingeborg Nebelung. Approaches: Mousikotherapeia kai Eidikī Mousikī Paidagōgikī.
  • Krüger, Viggo; Nebelung, Ingeborg. 2015. Norway: Country report on professional recognition of music therapy. Approaches: Ena diepistīmoniko periodiko mousikotherapeias. 7.
  • Krüger, Viggo; Stige, Brynjulf. 2015. Between rights and realities – music as a structuring resource in child welfare everyday life: a qualitative study. Nordic journal of music therapy. 24: 99-122. doi: 10.1080/08098131.2014.890242
  • Krüger, Viggo; Strandbu, Astrid. 2015. Musikk som terapi. Bergens Tidende.
  • Storø, Jan; Krüger, Viggo; Paulsen, Veronika. 2015. Ungdommer i barnevernet mangler sikkerhetsnett. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Publisert 2015-11-18.
  • Krüger, Viggo. 2014. Leder 2. Musikkterapi.
  • Krüger, Viggo. 2014. Ingen reell satsning på musikkterapi. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Krüger, Viggo. 2014. Leder 1. Musikkterapi.
  • Krüger, Viggo; Strandbu, Astrid; Stige, Brynjulf. 2014. Musikkterapi som ettervernstiltak i barnevernet - deltakelse og jevnalderfellesskap. Norges Barnevern. 91: 78-94.
  • Krüger, Viggo. 2013. Book review, Oden, J. The Use of Guitar in Music Therapy, Barcelona publishing. Nordic journal of music therapy.
  • Krüger, Viggo; Stige, Brynjulf. 2013. Musikkterapi og barnevernsbarns rett til samfunnsdeltagelse. Sammen.
  • Krüger, Viggo; Stige, Brynjulf. 2013. Perspektiv på musikkterapi i barnevernet: Musikk som ressurs for å fremme barn og unges deltagelse. Tidsskriftet Norges Barnevern. 2013: 110-122.
  • Mössler, Karin; Gilbertson, Simon; Krüger, Viggo; Schmid, Wolfgang. 2013. Converging reflections on music therapy with children and adolescents: A collaborative seminar on diverse areas of music therapy practice and research. Voices: A World Forum for Music Therapy. 13.
  • Krüger, Viggo. 2012. Popmusikk og samfunnsengasjement, debattinnlegg. Bergens Tidende.
  • Krüger, Viggo. 2011. Guitar skills for music therapists and music educators. Nordisk tidskrift for musikkterapi - Nordic Journal of Music Therapy. 20: 264-265.
  • Krüger, Viggo. 2011. Bokanmeldelse: Guitar skills for music therapists and music educators by Meyer, P., De Villers, J. & Ebnet, E. Nordic journal of music therapy. 30.
  • Krüger, Viggo. 2011. Book review - Meyer, P., De Villers, J. & Ebnet, E. (2010). Guitar skills for music therapists and music educators. Barcelona Publishers, Gilsum. Nordic journal of music therapy.
  • Gold, Christian; Solli, Hans Petter; Krüger, Viggo; Lie, Stein Atle. 2009. Dose-response relationship in music therapy for people with serious mental disorders: Systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review. 29: 193-207. doi: 10.1016/j.cpr.2009.01.001
  • Krüger, Viggo. 2007. Essay: Music as narrative technology. Voices: A World Forum for Music Therapy.
  • Krüger, Viggo. 2007. Bokanmeldelse av Expressive and Creative Arts Methods for Trauma Survivors. Nordisk tidskrift for musikkterapi - Nordic Journal of Music Therapy.
  • Krüger, Viggo. 2007. Kronikk: Musikkterapi som behandlingsmetode i en barnevernsinstitusjon. Bergens Tidende.
  • Krüger, Viggo. 2006. Om musikkterapi, teknologi og techne. Musikkterapi. 3. 20-23.
  • Krüger, Viggo. 2006. Bokanmeldelse av Musikk og helse. Musikk-Kultur. Musikk-Kultur.
  • Krüger, Viggo. 2000. The use of information technology in music therapy. Nordisk tidskrift for musikkterapi - Nordic Journal of Music Therapy.
  • Krüger, Viggo. 2000. Bokanmeldelse for Nordic journal of music therapy, Karen Jean Reed: Music is the Master Key. Nordisk tidskrift for musikkterapi - Nordic Journal of Music Therapy.
Rapporter/avhandlinger
  • Krüger, Viggo. 2012. Musikk - Fortelling - Fellesskap, En kvalitativ undersøkelse av ungdommers perspektiver på deltagelse i samfunnsmusikkterapeutisk praksis i barnevernsarbeid. Universitetet i Bergen. 224 sider.
  • Krüger, Viggo. 2004. Hovedoppgave: Læring gjennom deltagelse i et rockeband. Musikkhøgskolen i Oslo, Oslo. 97 sider.
Bokkapitler
  • Krüger, Viggo. 2017. Musikkterapien som lydspor i livet. Even Ruuds tekster som inspirasjon til feltet musikkterapi for barn og unge. Kapittel 10, sider 95-107. I:
    • Stensæth, Karette; Trondalen, Gro; Varkøy, Øivind. 2017. Musikk, handlinger, muligheter. Festskrift til Even Ruud. 278 sider. ISBN: 978-82-7853-225-6.
  • Krüger, Viggo. 2016. Musikk som ressurs for ungdommers livslange læringsbehov - Et tverrfaglig eksempel fra skolen og barnevernets praksis. Kapittel 4, sider 63-80. I:
    • Stensæth, Karette; Krüger, Viggo; Fuglestad, Svein. 2016. I transitt – mellom til og fra, tekster om musikk og deltakelse i barnevern. 254 sider. ISBN: 978-82-7853-217-1.
  • Krüger, Viggo; Stige, Brynjulf. 2016. Music as a Structuring Resource: A Perspective from Community Music Therapy. 12, sider 235-253. I:
    • Klempe, Sven Hroar. 2016. Cultural Psychology of Musical Experience. Information Age Publishing. 341 sider. ISBN: 978-1681234847.
  • Stensæth, Karette; Krüger, Viggo; Fuglestad, Svein. 2016. Redaktørenes forord. Forord, sider 7-13. I:
    • Stensæth, Karette; Krüger, Viggo; Fuglestad, Svein. 2016. I transitt - mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern. 254 sider.
  • Strandbu, Astrid; Krüger, Viggo; Lorentzen, Morten. 2016. Musikkteater som barneverntiltak. Identitet, fritid og kvalifisering til videre deltakelse. Kapittel 13, sider 231-249. I:
    • Stensæth, Karette; Krüger, Viggo; Fuglestad, Svein. 2016. I transitt - mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern. 254 sider.
  • Krüger, Viggo. 2008. Bokkapittel: Musikkterapi som læring i et praksisfelleskap – en fortelling om et. rockeband. del 3, sider 399-415. I:
    • Trondalen, Gro; Ruud, Even. 2008. Perspektiver på musikk og helse. Norges musikkhøgskole. 565 sider. ISBN: 978-82-7853-052-8.
Kunstnerisk produksjon
  • Krüger, Viggo. 2017. Musikalsk generasjonsmøte.
  • Krüger, Viggo. 2017. Vinterens vakreste eventyr, Kom Nærmere på Cornerteateret.
  • Krüger, Viggo. 2016. Revy og konsertforestilling, SOS barnebyer.
  • Krüger, Viggo. 2014. Kunsterisk innslag kvalitetskonferansen, NHO.
  • Krüger, Viggo. 2014. Og så kom vi til Norge.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Sustaining Teachers and Learners with the Arts (STALWARTS) - Relational Health in European Schools

Målet for STALWART er, med musikkterapi som utgangspunkt, å fremme relasjonell helse i skolen, først og fremst for å forebygge frafall. Prosjektet henter sitt verdimessige grunnlag fra barnekonvensjonen, i første rekke fra artiklene som inkluderer beskyttelse og deltakelse.

Prosjektet skal resultere i en modul/kurspakke som planlegges, gjennomføres og evalueres i løpet av prosjektperioden. Lærere og elever fra samarbeidende skoler inviteres til å forme innholdet i kurspakkene.  Hyssingen produksjonsskole i Bergen er en av samarbeidsskolene i prosjektet.  

Kurspakken skal tilbys som etter- eller videreutdanning ved universiteter og høyskoler.

STALWART er et EU-finansiert skoleprosjekt. Leslie Bunt fra University of West England er initiativtaker og prosjektkoordinator. Fem ulike universitet er med, i Bristol, Bergen, Bologna, Porto og Tallinn.

GAMUT ble spurt om å være partner i prosjektet på grunn av ansattes kunnskaper om sammenhenger mellom musikkterapi, menneskerettigheter og psykisk helse. Prosjektet er forankret ved Uni Research Helse.

Fra GAMUT deltar:

  • Viggo Krüger
  • Brynjulf Stige

 

Mot et selvstendig liv i felleskap: en kvalitativ studie av musikkterapeutisk praksis i fasen av ettervern innen barnevernet

Prosjektets overordnede målsetning er å utvikle ny kunnskap om hvordan musikkterapeutisk praksis kan brukes til å styrke barnevernets ettervern overfor ungdom i alderen 16 til 23 år.

 

Musikkterapi som behandlingsmetode i en barnevernsinstitusjon 

En studie om hvordan musikkterapi kan anvendes som behandlingsmetode for barn og unge under omsorg av barnevernet, for å gi økt sosial kompetanse, utvikle sosiale relasjoner og gi symptomendring relatert til traumatiske opplevelser. Ressursorientert musikkterapi og samfunnsmusikkterapi er referanseperspektiver.