Globale samfunnsutfordringer

Nyhetsarkiv for Globale samfunnsutfordringer

I februar 2024 organiserte Universitetet i Bergen og partnere et arrangement om havforvaltning på Norway House i Brussel. Diskusjonene på arrangementet og et påfølgende diskusjonsmøte er nå blitt til en Ocean Futures 2030 Policy Brief, den første i en ny serie.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
Professor Terje Einarsen er redaktør av den nypubliserte kommentaren til FNs flyktningkonvensjon.
Fredag 16. februar ble det for første gang arrangert møte for matematikk-studerende jenter i Norge. Til Læringsarenaen i Nygårdsgaten 5 kom ledende kvinner innen mattefeltet og holdt presentasjoner om historikk, likestilling, matteproblemer og muligheter i arbeidslivet.
Forsknings- og høyere utdanningsinstitusjonene i Bergen formaliserer samarbeid om PhD-utdanning. Nå har de signert samarbeidsavtale om Bergen Summer Research School, en internasjonal forskerskole ​som hvert år tar for seg noen av de store utfordringer verden står overfor.
– Vi vet godt at en stor endring er nødvendig. Vi har kunnskapen som trengs. Nå må vi finne ut hva vi skal gjøre, sier UiB-professor Håvard Haarstad. Den syvende Bærekraftskonferansen i Bergen går av stabelen 7.-9. februar. Vi spør: Hva er universitetenes rolle?
Mandag 8. januar var det offisiell åpning av BCEPS Senter for fremragende forskning i universitetsaulaen. Senteret skal utvikle nye metoder og etiske rammeverk for å hjelpe beslutningstakere til en mer rettferdig fordeling av helsetjenester.
Forskarar kjem til Bergen for å løyse dei store samfunnsutfordringane. Simon Øverland har invitert nokre av dei til å fortelje om framtidas løysingar.
For første gang er sammenhengen mellom foreldres og barns psykiske helse dokumentert på befolkningsnivå. Tiltak som hindrer at psykisk sykdom går i arv, virker best i familier med høy utdanning, viser ny forskning.
Welcome to the digital and free SDG Conference in Bergen 2024! The theme is 'The role of universities in transformative change'. Take a look at the programme and register today.
The Water ESSENCE Africa project organized an excellent and well-visited workshop during the International Water Association’s Congress in Kigali, Rwanda discussing how universities can contribute towards achievement of SDG6, Clean Water and Sanitation.
De framstiller utfasing av fossil energi som en trussel mot tradisjonelle familieverdier, regional identitet og nasjonal suverenitet.
I en ny rapport fra FNs organisasjon for ernæring og landbruk slås det fast at småfisk er en undervurdert kilde til ernæring og kan bidra til å løse utfordringer knyttet til matsikkerhet globalt. Konklusjonen er at verden må spise mer næringsrikt – og da er et av svarene småfisk.
UiB var representert gjennom vår partnerbedrift Aanderaa da Nagaoka University of Technology i Japan presenterte koblinger mellom forskning og næringsliv på et hybrid arrangement. Dette kom i stand som en del av UiBs FN-oppdrag på bærekraftig hav.
«Teaching sustainability at the high sea: the “One Ocean Expedition”» er nå publisert i det anerkjente tidsskriftet Sustainability Science. Artikkelen deler erfaringer fra UiB-sommerkurset «SDG 200 Ocean-Climate-Society» på seilasens første etappe over Stillehavet.
Ny studie viser at norske kommuner må redusere karbonutslipp mellom 12% og 26%, dersom Norge skal nå Paris-målene. I dag tilsvarer dette mellom 3 og 8 år med utslipp.
Timmy Gresshoppe hjalp Pinocchio å skille mellom rett og galt. Kan en kunstig «moralsk rådgiver» gjøre samme nytte for maskiner som møter etiske utfordringer?
– Det er store hull i vår kunnskap om dyphavet. Mitt vitenskapelige prosjekt skal hjelpe til med å fylle noen av disse kunnskapshullene, sier dyphavsforsker Pedro Ribeiro. Forskningen hans har tilfeldigvis ledet ham midt inn i den betente debatten om gruvedrift på havbunnen.

Sider