Institutt for sammenliknende politikk
Ny førsteamanuensis

Velkommen til Fay - ny førsteamanuensis ved instituttet

Fay Farstad begynte som ny førsteamanuensis ved Sampol i oktober 2023 og kom da fra stilling som seniorforsker ved CICERO Senter for klimaforskning

Portrett av Fay Farstad
Eivind Senneset, UiB

Fay har tidligere vært ansatt som postdoktor ved Universitetet i Sheffield og som Associate Lecturer ved Universitetet i York. Hun har også erfaring fra offentlig forvaltning og har jobbet som seniorforsker i DERFRA i Storbritannia og som seniorrådgiver for Miljødirektoratet. Fay har en ph.d. i politikk fra Universitetet i York (2016), en MPhil i Environmental Policy (2012) og en bachelorgrad i filosofi og politikk fra Universitetet i York (2011).

Fays forskning er innenfor komparativ miljø- og klimapolitikk, også på EU-nivå. Særlig er hun interessert i rollen politiske partier spiller.

Fra januar 2024 leder hun forskningsprosjektet Political Parties and Climate Change: Positions, Polarisation and Policy Relevance, finansiert av Forskningsrådet under ordningen Unge forskertalenter. Hun skal også undervise det nye kurset SAMPOL236 The Politics of the Environment.