Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

De har akkurat begynt på masteren i sammenliknende politikk. Nå skal de planlegge Sampolkonferansen 2025.
Sigurd (23) fullførte sin bachelor i sammenliknende politikk i 2022. Nå har han fått prestisjefylt stipend.
Institutt for sammenlignende politikk får SV-fakultetets studiekvalitetspris 2024 for lavterskeltilbudet «Kodeklubben», hvor studenter får hjelp til å lære statistikkprogrammet R.
Ni nye studenter er nå klare for å jobbe for sine medstudenter ved bacheloren i sammenliknende politikk.
Andreas Ølestveit (24) har alltid hatt lyst til å studere i Bergen. Nå har han begynt på masteren i sammenliknende politikk.
Hvert år reiser bachelorstudentene i sammenliknende politikk på en studietur arrangert av fagutvalget Kabinettet. Les om årets tur til London.
– Hvis klimapolitikk skal være vellykket, må det handle om mer enn klima, sier professor Michaël Tatham.
Ny forskning viser at en del politikere som er skeptiske til kjønnskvotering i politikken, er positive til kjønnskvotering i ledelsen til religiøse organisasjoner.
– Jeg vil forstå helt konkret hvilke valgreformer som kan bidra til å gjøre demokratiet i aldrende samfunn mer generasjonelt rettferdig.
Sampol-studenten Caroline Borgen har fått Grønn master-stipend.
Mer tverrfaglighet, arbeidslivsrelevans og internasjonalt samarbeid. – Jeg er sikker på at bachelorprogrammene nå vil få økt kvalitet.
Aaron Spitzers ERC-prosjekt, CONFRONT, har startet. Over en periode på fem år skal prosjektet utforske nye konflikter mellom nybyggere og urfolk.
Georg Picots WAGEREG-prosjekt er avsluttet.
Forsker ved UiB, Pierre-Georges Van Wolleghem, synes det er merkelig at det har blitt gjennomført så lite komparativ forskning på politisk kriserespons. Nå har han lyst til å studere akkurat det.
Aldri før har det vært flere førstevalgssøkere til Sampol.
Dalia Grybauskaitė besøkte Christiekonferansen og Institutt for sammenliknende politikk denne uken.
Sampol har fått sitt eget fotballag. I god Rokkan-ånd er slagordet selvfølgelig «Mål teller, promille avgjør».
Hvert år får Sampol-studentene mulighet til å dra på studietur til et selvvalgt sted. I år valgte studentene ved europastudier å dra til Athen.

Sider