Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

– Det er eit slåande fråvær av støtte frå ytre høgre. Det seier Lars Erik Berntzen, som har kartlagt oppslutninga om terroristen etter angrepa 22. juli 2011.
En ett-åring skyller i land på Karmøy. Moria-leiren i Hellas brenner til grunnen. Danmark vil sende asylsøkere til mottak i utlandet. I Syria fortsetter borgerkrigen å drive millioner av mennesker på flukt på tiende året. Verden har aldri hatt mer bruk for FNs flyktningkonvensjon enn i 2021 – året den fyller 70 år.
Sampol er ledende innenfor nordområdeforskningen.
Stein Rokkan ville blitt 100 år den 4. juli 2021. Han var en av verdens ledende politiske sosiologer i de første ti-årene etter andre verdenskrig og han var sentral i utbyggingen av samfunnsfagene ved Universitetet i Bergen fra slutten av 1960-årene. Han etablerte faget sammenliknende politikk.