Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

Rokkanforelesningen vil i år bli holdt av Margaret Levi, Jere L. Bacharach Professor of International Studies, Department of Political Science, University of Washington.
I sommer hadde Elisabeth Ivarsflaten en kommentar i Bergens Tidende. Der diskuterer hun eurokrisens innvirkning på radikale, høyrepopulistiske partiers oppslutning. Les hele kommentaren her.
Michaël Tatham har publisert sin første artikkel som ansatt ved Institutt for sammenliknende politikk i tidsskriftet Comparative Political Studies.
Studentersamfunnet og Resurssenteret arrangerer debatt den 18. september. Tittelen er "Hvordan skape rettferdig fordeling i fattige land?". Utviklingsminister Heikki Holmås stiller til debatt med Odd-Helge Fjeldstad (CMI)og Ottar Mæstad (CMI), i tillegg til Demokrati og utviklingsgruppens medlemmer Siri Gloppen (CMI) og Lise Rakner (UiB). Møteleder er Karina Asbjørnsen (NRK).
Institutt for sammenliknende politikk er vertskap for kommende forskningsmøte i nettverket "Nordic Populism" (NOPO) 19. og 20. september. I den anledning arrangerer nettverket en åpen debatt i samarbeid med Studentersamfunnet.