Institutt for sammenliknende politikk
PhD-kurs

Effects of Lawfare: Courts and law as battlegrounds for social change

Universitetet i Bergen tilbyr et PhD-kurs i forbindelse med Bergen Exchanges 2016, organisert av Centre on Law and Social Transformation (Chr. Michelsen Institutt og Institutt for sammenliknende politikk). Kurset går fra torsdag 18. august til fredag 26. august.

Lawfare
Illustration: www.colourbox.com

Kurset gir en innføring i debatten om de potensielle grensene for loven som virkemiddel for sosial endring. I tillegg får deltakere mulighet til å involvere seg med noen av de fremste forskerne på feltet, samt internasjonale forskningsprosjekter som for tiden søker svar til aktuelle spørsmål vedrørende rettsliggjøringen av samfunn og politikk.

Kurset består av en blanding av forelesninger spesielt utformet for kurset, deltakelse i workshops med forskningsprosjekter og åpne rundebord, som en del av Bergen Exchanges on Law & Social Transformation. Studenter vil også presentere eget arbeid.

Kursledere er Camilla Gianella (Institutt for sammenliknende politikk/CMI), Bruce Wilson (University of Central Florida/CMI) og Siri Gloppen (Institutt for sammenliknende politikk/leder for LawTransform).

Forelesere inkluderer Andrea Castagnola (Institutt for sammenliknende politikk), Tom Keck (Syracuse University), Alicia Yamin (Harvard University), Elin Skaar (CMI) og Malcolm Langford (Universitetet i Oslo/CMI).

Studenter oppnår 3 ECTS for deltakelse på kurset (80 % av seminarer), innlevering av artikkel abstract (150-300 ord), og presentasjon av eget arbeid for kursdeltakere. Studenter som leverer en publiserbar tidsskriftsartikkel (4000-600 ord med en ekstra leseliste på 500 sider, som kan stamme fra den elektive leselisten) innen 15. oktober 2016 vil bli belønnet med et tillegg på 7 ECTS. (Masterstudenter vil bli akseptert dersom plass tillater det).

Påmeldingsfristen er 10. august. Kun 18 studenter vil få plass på kurset.