Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Æresdoktorforelesning

Framgangsrik familiepolitikk, stagnerende likestilling - Norge i et 25-års perspektiv

Æresdoktor Trond Petersen holder et åpent foredrag for alle interesserte 23. mai i SV-bygget.

Mann i blå klær
I forbindelse med hans utnevning til æresdoktor, skal Petersen holde et foredrag for alle interesserte.
Genevieve Shiffrar

Professor i sosiologi ved UC Berkeley, Trond Petersen har fått et æresdoktorat av Universitetet i Bergen. Petersen har vært en sentral bidragsyter til forskning om sosial ulikhet og diskriminering i arbeidsliv og organisasjoner – særlig knyttet til familie og kjønn. Han har også hatt enormt stor betydning for å utvikle forskningssamarbeid og studentutveksling mellom norske universiteter og University of Berkeley.

I forbindelse med hans utnevning til æresdoktor, skal Petersen holde et foredrag 23. mai i Lauritz Meltzers hus, med tittelen Framgangsrik familiepolitikk, stagnerende likestilling. Norge i et 25-års perspektiv:

«Familiepolitikk anses som kanskje det viktigste virkemiddel for å oppnå likestilling i arbeidslivet. Norden har vært et foregangsområde for dette. I løpet av de siste 30 årene har det i Norge skjedd to store familiepolitiske endringer med betydning for likestilling: først i 1988-1993 og dernest 2003-2009 hvor det ble oppnådd full barnehagedekning. Over den siste 20-års perioden 2003-2020 har forskjellene i arbeidsmarkedsbelønning mellom mødre og ikke-mødre således blitt utvisket.

Har dette ført til likestilling mellom kvinner og menn? Svaret er nei. I samme period har fedre også bedret sin økonomiske stilling. Forskjellsbehandling mellom kjønnene synes ikke å være årskane til dette. Det skyldes snarere at fedre arbeider flere timer per uke enn mødre, og det gir tilgang på bedre betalte stillinger. Utsiktene til resultatlikhet mellom kvinner og menn i arbeidslivet er dermed begrensede».

I etterkant av Trond Petersens foredrag vil det bli en panelsamtale om tematikken, der også tilhørerne vil få anledning til å komme med spørsmål og kommentarer.

Panelet vil bestå av:

• Karen Modesta Olsen, professor ved Institutt for strategi og ledelse, NHH