Institutt for informasjons- og medievitenskap
Studier

Pixar-legenden Bill Wise foreleser ved Infomedia

Pixar-legenden Bill Wise er i Bergen, blant annet for å forelese for Infomedia-studenter. Det gir studentene et verdifullt innblikk i utviklingene av Pixars klassiske animasjonsfilmer.

Bill Wise i dialog med Infomedia-studenter
Pixar-legende Bill Wise i dialog med Infomedia-studenter
UIB/Helena Viktoria Johnsen

Infomedias studenter er ettertraktet i arbeidslivet, men attraktiviteten kommer ikke av seg selv. I lang tid har instituttet jobbet for at studentene får relevant arbeidspraksis i løpet av studietiden, og for at erfarne praktikere får forelese og dele sine erfaringer med fremtidens arbeidstakere.

Denne uken har studenter ved instituttet fått nyte godt av satsningen i form av gjesteforelesninger av Pixar-legende Bill Wise. Wise er til daglig Visual Effects Supervisor ved Pixar Animation Studios, og jobber med visualisering, fortellingsmåter, produksjonslinjer og produksjonsmåter for Pixar/Disney+. Han har tidligere jobbet klassikere som Toy Story (1995), Monsters, Inc. (2001), The Incredibles-filmene (2004 og 2018), Ratatouille (2007), WALL-E (2008) og Oscar-vinneren Brave (2012).

Denne ukens gjesteforelesninger har så langt gitt heldige studenter et verdifullt innblikk i utviklingen av Pixars klassiske animasjonsfilmer. På plass i Bergen tok Wise studentene med seg gjennom forelesninger med temaene «Processes and Pipelines for the Production of Digital Animation» og «Pixar Animation Studios: Transitioning to Digital Platforms / Adapting to International Markets».

Bransjekoordinator Helena Viktora Johnsen, som er instituttets kontaktperson overfor film- medie- og kommunikasjonsindustrien, er storfornøyd med stjernebesøket og at entusiastiske studenter har flokket til forelesningene.

- Det er så spennende at det hentes det inn internasjonale stjerner som våre studenter kan lære direkte av. Det å få et innsyn i hvordan Pixar har jobbet opp igjennom historien og ikke minst forholder seg til strømming og dagens samfunn i dag er noe som interesserer og angår studentene våre på tvers av studieprogram, uttaler hun.

- It's been wonderful!

Wise's gjesteforelesninger har blitt godt mottatt, også blant studentene, som har brukt store deler av en travel studiehverdag på å lære mer om utviklingen av Pixars filmer og Disney's bruk av teknologi.

- Jeg streamer en del, og nå har jeg lært mer om hva som foregår i kulissene, forteller student Anton Nydal entusiastisk, som var én av mange i en fullstappet forelesningssal i Media City Bergen.

Entusiasmen er minst like stor hos Wise, som nå skal videre til instituttets samarbeidspartnere  i TV2 og NRK, som har vært med på å finansiere besøket.

- It's been wonderful! sier Wise om møte med interesserte studenter ved Universitetet i Bergen.

Åpen workshop

Onsdag 25. oktober utvider Wise målgruppen, og holder workshop i Media City Bergen. Workshopen tar for seg “The Pixar Way: Creativity, technology and storytelling”, og er åpen for alle interesserte gjennom påmelding.