Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

Skolens ansvar for politisk oppdragelse i Norge er veletablert, men lite er kjent om hvordan oppgaven faktisk løses. Det skriver stipendiat Julie Ane Ødegaard i en ny artikkel i Vox Publica sin serie "Ungdom og politikk".
Våren 2012 tilbys for første gang kurset “Chinese Politics in a Globalized World” i regi av Det nordiske senteret ved Fudan University i Shanghai.
Forestillingen om at det ikke finnes korrupsjon i Sverige er farlig. Korrupsjonsproblemet må tas på største alvor, også i land som Sverige, som ofte feilaktig beskrives som korrupsjonsfrie. Det skriver Jonas Linde ved Institutt for sammenliknende politikk sammen med Gissur Ó Erlingsson, Bo Rothstein og Henrik Ekengren Oscarsson i et debattinnlegg i Dagens Nyheter, Sveriges største dagsavis.
Fredag 07.10 er det Sampolkino igjen, og denne gangen har vi gleden av å vise en fersk godbit fra programmet til den forestående Bergen internasjonale filmfestival. Filmen heter "Hot Coffee". Tilbudet er gratis og åpent for alle studenter og ansatte knyttet til sampol. Umiddelbart etter filmen blir det en uformell sosial samling på Kafe Kippers for de som ønsker det.