Det psykologiske fakultet
Valg 2024

Valg av instituttleder ved Institutt for samfunnspsykologi

Våren 2024 skal det velges instituttleder ved Institutt for samfunnspsykologi for perioden 01.08.2024-31.07.2028.

Kunngjøring av valg

Det skal velges instituttleder for perioden 01.08.2024-31.07.2028 ved Institutt for samfunnspsykologi.

Valgbar som instituttleder er fast ansatte i undervisnings- og forskerstilling ved instituttet.

Valgform, -måte og -periode

Valget holdes som flertallsvalg. Dersom det er kommet inn mer enn to forslag på instituttleder, skal valget avholdes som preferansevalg. Stemmene skal telles særskilt for følgende to grupper og gis slik vekt: 1. Ansatte 75 %, 2. Studenter 25 %.

Det holdes elektronisk valg, med mindre det kun kommer inn forslag på én person til vervet som instituttleder. I så tilfelle, foretas valget av instituttrådet som valgforsamling.

Valgperiode for elektronisk valg: 23. mai kl. 09:00 - 29. mai kl. 12:00.

Sjekk at du står i manntallet

For å kunne foreslå kandidater eller for å kunne få lov til å stemme må du stå i manntallet, jf  § 6 i Valgreglement for UiB.

Manntall over ansatte (manntall for gruppe A og C kommer)

Manntall over studenter

Hvordan fremme forslag?

For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:

• Forslaget må være skriftlig og det må fremgå tydelig av forslaget hvem som er forslagsstillere.
  • Forslaget må være underskrevet av minst 3 ansatte og/eller studenter med stemmerett ved instituttet.*
  • Ingen kan skrive under på mer enn ett forslag.
  • En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
  • Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 16. april kl. 12.

Forslagene sendes per e-post til fakultetets valgstyre.

*Det er tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Valgstyret vil be om bekreftelse per epost fra de øvrige forslagsstillerne i etterkant.

Fakultetet er i en pågående prosess om mulig endring i enhetsstruktur, og det kan dermed bli aktuelt med endringer i vervets periode (01.08.2024-31.07.2028).