Hjem
Det psykologiske fakultet

Mandat for undervisningsutvalgene

Mandat for undervisningsutvalgene ved Det psykologiske fakultet ble vedtatt i fakultetsstyret 30. oktober 2013, gjeldende fra 1. januar 2014.

Hovedinnhold

Mandat for undervisningsutvalgene ved instituttene, Det psykologiske fakultet

Undervisningsutvalgets virksomhet er regulert av Lov om universiteter og høgskoler og forskrifter til denne, samt av de reglement, studieplaner og eventuelle faglige standarder for angjeldende studieprogram og emner som er vedtatt av Universitetet i Bergen/Det psykologiske fakultet.

Undervisningsutvalgets forankring i organisasjonen

Undervisningsutvalget har delegert beslutningsmyndighet i studiesaker innenfor instituttets myndighetsområde. Dersom instituttrådet skulle ønske det, kan det likevel be om å få framlagt slike saker til drøfting og nye initiativ.

Utvalget rapporterer til instituttrådet i forbindelse med planlegging og gjennomføring av løpende undervisningsoppgaver, samt dersom det er ønske om større omdisponeringer av ressurser innenfor samme institutt. Utvalget rapporterer også til fakultetets Kvalitetsutvalg for undervisning og evaluering (KUE) i forhold til kvalitetssikring av studieplaner og generelle faglige spørsmål.

Utvikling av og større revideringer av studieplaner gjøres av undervisningsutvalget, behandles så av instituttrådet, deretter av KUE, og godkjennes i fakultetsstyret.

Alle programansvarlige og emneansvarlige har delegert myndighet til å følge opp undervisningsutvalgets mandat innenfor de områder som er knyttet til program- og emne. Undervisningsutvalget ved dets leder kan delegere oppgaver til program- og emneansvarlig.

I tillegg til instituttenes ordinære studietilbud, vil instituttenes undervisningsutvalg forvalte eventuelle etter- og videreutdanningstilbud ved instituttet.

Sammensetning                  

Dekan oppnevner medlemmer til instituttets undervisningsutvalg på fullmakt etter forslag fra instituttet og studentutvalget (SU).

Undervisningsutvalget er satt sammen av vitenskapelig ansatte fra instituttets fagområder og studieprogram (programansvarlige, klinikkledere og andre med særlig ansvar for instituttets emneportefølje) instituttleder/stedfortreder for instituttleder og studentrepresentanter (20 %). I tillegg kan undervisningsutvalget ha eksterne medlemmer.

Undervisningsutvalget består av følgende medlemmer:

  • Leder: Instituttleder/stedfortreder for instituttleder (instituttets representant i KUE)
  • Gruppe A: 3-4 faste vitenskapelige ansatte (programansvarlige/klinikkledere, osv.)
  • Gruppe B: 1 universitetsstipendiat
  • Gruppe D: 2 studenter
  • Eksterne: Inntil 2 personer

Det oppnevnes også en vararepresentant for gruppe A, en for gruppe B og to for gruppe D. Det oppnevnes ikke vararepresentanter for evt. eksterne medlemmer.  Medlemmer fra gruppe A oppnevnes for en periode på fire år, mens medlemmer fra gruppe B og D oppnevnes for ett år. Evt. eksterne medlemmer oppnevnes for en periode på to år.

De administrative programkoordinatorene og instituttadministrasjonen (gruppe C) møter som faste observatører med talerett.

Leder for undervisningsutvalget har dobbeltstemme ved stemmelikhet.

Arbeidsordning

Utvalget blir ledet av instituttleder/stedfortreder for instituttleder, som også representerer instituttet i fakultetets Kvalitetsutvalg for undervisning og evaluering (KUE). 

Programkoordinatorene ved studieseksjonen utreder og forbereder saker til møtene i samarbeid med ansvarlige ved instituttet.

Leder av utvalget setter opp møteplan og sakslister for utvalget i samarbeid med instituttadministrasjonen og programkoordinatorene. Instituttet sender ut innkalling med saksliste minst én uke før møtet, samt fører protokoll fra møtene.

Oppgaver

Utvalget jobber for at fakultetets og instituttets strategiske mål for undervisning blir oppfylt. Utvalget er aktivt overfor instituttleder når det gjelder mål og ønsker for instituttets langsiktige satsinger innen dette området.

Undervisningsutvalget har i nært samarbeid med instituttleder det utøvende ansvaret for undervisningen innenfor instituttets studieprogram og emner. Undervisningsutvalget skal sikre faglig koordinering, tilrettelegge for løpende kvalitetsutvikling og fornyelse innenfor studieprogrammet eller studieprogrammene med utgangspunkt i vedtatte studieplaner. Utvalget skal sikre at det er en helhet i det enkelte program, de enkelte emner og mellom emnene i programmene.

Undervisningsutvalget har mandat til å foreta mindre faglige justeringer i instituttets emner og program så lenge dette ikke innebærer endring av studieplanen eller får økonomiske/budsjettmessige konsekvenser.

Utvalget skal:

  • Oppnevne emneansvarlig for hvert av emnene ved instituttet
  • Kvalitetssikre all aktivitet i instituttets emner og pensum for program og emner der instituttet er program og/eller emneeier, inklusive timeplaner, gjennomføring av undervisningen, gjennomføring av eksamener og vurderingsformer, bruken av sensorer og veiledere og evalueringsrutiner
  • Sikre at emnebeskrivelser og gjennomføring av emnene er i tråd med intensjonene i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR)
  • Utarbeide en samlet rapport om evaluerte emner ved instituttet, normalt etter hvert semester, i henhold til gjeldende kvalitetssikringssystem, jfr. Handbok for kvalitetssikring av universitetsstudia
  • Sikre at emneevaluering gjennomføres og følges opp i henhold til gjeldende kvalitetssikringssystem
  • Sikre at ekstern(e) programsensor(er) ved instituttets studieprogrammer leverer sin(e) rapport(er) i henhold til gjeldende kvalitetssikringssystem
  • Følge opp instituttets emne- og programevalueringer i samarbeid med instituttleder og fagmiljø
  • Sikre at resultatet av emne- og programevalueringer meldes tilbake til studentene og at tiltak som følger av emne- og program evalueringer følges opp
  • Se til at studieplanfestet undervisning ved instituttet er fordelt på den vitenskapelige staben etter gjeldende normer
  • Legge til rette for internasjonalisering, herunder student- og lærerutveksling
  • Vurdere innpassingssøknader som krever faglige vurderinger
  • Fungere som opptakskomite ved opptak til eget/egne studieprogram der dette er aktuelt (delegert fra fakultetsstyret)
  • Sikre at rutiner for skikkethetsvurdering følges og at de er godt kjent blant ansatte og studenter
  • Følge utviklingen av programmets(enes) studiepoengproduksjon og ved behov å initiere tiltak som bidrar til at resultatkrav knyttet til gjennomstrømning innfris
  • Behandle og komme med innspill til instituttets studiekvalitetsmelding
  • Holde oversikt over instituttets ressurser til undervisningsvirksomheten, og spille inn behov for ressurser til instituttleder
  • Følge opp fakultetets strategiplan, særlig punkt som vedrører undervisningsspørsmål, herunder å ta i bruk digitale læringsformer

 

Undervisningsutvalget bør også ta opp andre spørsmål av prinsipiell art.