Det samfunnsvitenskapelige fakultet
ERC Starting grant

Aaron Spitzer får prestisjefylt EU-bevilgning

Aaron Spitzer ved Institutt for sammenlignende politikk har fått et ERC Starting Grant. Han skal blant annet undersøke hvem som bør ha kontrollen og styringen i urfolksområder.

Smilende mann med brun blazer og rutete skjorte foran SV-fakultetet.
— De siste to tiårene har jeg bodd i, og prøvd å få til forbedring i denne typen territorier, spesielt i Alaska og Nord-Canada, sier Aaron Spitzer.
Amanda Schei

Førsteamanuensis ved Institutt for sammenlignende politikk (UiB), Aaron Spitzers «livsverk» har handlet om å søke å forstå, og å prøve å finne en måte å være til nytte på, for folkeslag og steder i Arktis. Nå får han muligheten til å dykke enda dypere inn i problemstillinger knyttet til dette.

Spitzer er nemlig en av få norske forskere som har fått den prestisjefulle tildelingen «ERC Starting Grant» 2023, fra Det europeiske forskningsrådet. Prosjektet hans, «Contested Frontiers», vil motta 1,544 millioner euro over fem år. Det tilsvarer rundt 17,76 millioner norske kroner.

— Jeg er dypt takknemlig for at jeg har fått denne tildelingen, sier han.

Gir muligheter

— Å få denne tildelingen er åpenbart en stor mulighet for meg personlig og profesjonelt, i å lede mitt eget forskningsprosjekt de neste fem årene. Men mer enn det er det en mulighet til å ta fatt på fremtredende, men stort sett oversette utfordringer, som preger grenseområdene til utviklede liberale demokratier, sier han.

Han understreker at arbeidet med søknaden til ERC har vært en gruppeinnsats.

— Da jeg søkte om denne finansieringen, følte jeg meg som en syklist i en peloton, som dro nytte av erfaringen og ledelsen til et team her på UiB, som jobbet utrettelig bak kulissene for å få meg over målstreken. Jeg vil spesielt takke instituttleder, Leiv Marsteintredet, og ph.d.-veilederen min, Per Selle, sier Spitzer.

ERC Starting Grant blir tildelt forskere med 2-7 års erfaring etter levert doktorgrad, sterke vitenskapelige meritter og en svært god søknad. I år var suksessraten på 14,8 prosent.

Viktige politiske spørsmål

Spitzers forskningsprosjekt kombinerer sammenlignende politikk, konstitusjonell rett og politisk teori, og skal studere konstitusjonell konflikt mellom urfolk og ikke-urfolk om kontrollen over «perifere jurisdiksjoner», i utviklede liberale demokratier.

Fokus blir på jurisdiksjoner i de nordligste områdene i Norge, Sverige og Finland, de tre kanadiske territoriene, Australias Northern Territory, USAs stillehavsterritorier og Alaska og Hawaii.

— De siste to tiårene har jeg bodd i, og prøvd å få til forbedring i denne typen territorier, spesielt i Alaska og Nord-Canada. Disse stedene er hjemmet mitt. Selv om disse grenseområdene så langt har vært perifere for «mainstream» statsvitenskap, både bokstavelig og billedlig talt, har det likevel vært uenighet om noen av de mest grunnleggende spørsmålene – om hvem som skal ha kontroll og hvordan styring skal utføres. Bør urfolk ha kontrollen, på grunn av historiske rettigheter? Eller bør den spirende «settler»-befolkningen ha kontrollen, siden de er den demokratiske majoriteten? Jeg håper forskningen min vil komme til nytte disse stedene, og belyse denne typen grunnleggende spørsmål mer generelt, hvor enn de oppstår, sier Spitzer.