Tildeling

To nye sentre for fremragende forskning til UiB

Bergen Centre for Ethics and Priority Setting in Health og Senter for digitale fortellinger er tildelt den høythengende statusen Senter for fremragende forskning (SFF) av Norges forskningsråd.

Muséplass
Bergen Centre for Ethics and Priority Setting in Health og Senter for digitale fortellinger ble fredag tildelt status som Senter for fremragende forskning (SFF).
UiB

Fredag 23. september offentliggjorde Forskningsrådet hvilke søknader om Senter for fremragende forskning (SFF) som ble innvilget i årets søknadsrunde. Ved UiB er Bergen Centre for Ethics and Priority Setting in Health og Senter for digitale fortellinger tildelt den høythengende statusen.

Senterledere er henholdsvis Ole Frithjof Norheim og Guri Rørtveit ved Det medisinske fakultet, og Scott Rettberg og Jill Walker Rettberg ved Det humanistiske fakultet. Med en tildeling på 155 millioner kroner til hvert senter, får de finansiering til å drive langsiktig forskning på høyt internasjonalt nivå i opptil 10 år.

- I dag vil jeg først og fremst gratulere de fire senterlederne på de to sentrene, og fagmiljøene på Det humanistiske fakultet og Det medisinske fakultet, sier UiB-rektor Margareth Hagen, og legger til:

- Disse sentrene vil bidra med viktige perspektiver på store samfunnsspørsmål; om forståelsen av hvordan digitale fortellinger preger samfunnet, og rettferdig prioritering av helsetjenester.

Godt resultat

Hagen mener at dette er et godt resultat for UiB, spesielt sett i lys av nedskjæringene i sektoren. Nasjonalt fikk ni sentre SFF-status fredag, noe som totalt utgjør en tildeling på 1,4 milliarder kroner.

- Vi gleder oss til å følge de nye sentrene. De vil skape sterk forskning og legge et godt fundament på sine felt i mange år fremover, gjennom langsiktig arbeid og ved å knytte til seg nye forskere og miljøer.

Følgende sentre ved Universitetet i Bergen er fredag tildelt den høythengende statusen som et Senter for fremragende forskning:

Digitale fortellinger:

Senter for digitale fortellinger / Center for Digital Narrative

Ledere: Scott Rettberg og Jill Walker Rettberg, Det humanistiske fakultet. Samarbeidspartner: University of Illinios at Chicago.

Senter for digitale fortellinger skal utforske hvordan vi som enkeltmennesker og samfunn blir påvirket av at livene våre i økende grad styres av algoritmer.

- Vi vet at nåløyet er ekstra trangt hos Forskningsrådet i år. Derfor er vi ekstra glade, og samtidig ydmyke over at vårt initiativ har nådd helt til topps, sier Scott Rettberg, som skal lede senteret de fem første årene. Deretter vil Jill Walker Rettberg ta over som leder.

Med midlene fra Norges forskningsråd skal de sammen bygge et kraftsenter for forskning på digital kultur.

- Tildelingen fra Forskningsrådet gir oss en unik mulighet til å bygge opp et virkelig sterkt miljø som tar utgangspunkt i humanistisk forskning. Vi har jobbet knallhardt for dette i mange år, så at vi har nådd dette målet er rett og slett fantastisk, sier Rettberg.

Helseprioriteringer:

Bergen Centre for Ethics and Priority Setting in Health

Ledere: Ole Frithjof Norheim og Guri Rørtveit, Det medisinske fakultet. Samarbeidspartnere: University of Pennsylvania, University of Washington og Makerere University.

Det nye senteret vil drive banebrytende forskning med høy vitenskapelig og sosial innvirkning. Hovedmålet er å utvikle en ny omfattende og dynamisk modell for etisk, rettferdig og effektiv prioritering innen folkehelse og velferd.

- Vi får nå muligheten til virkelig å fordype oss i spørsmål omkring effektiv og rettferdig prioritering av knappe helsegoder, sier BCEPS-direktør Ole Frithjof Norheim, som reaksjon på nyheten om at BCEPS har fått tildelt SFF-status.

Han er svært glad og takknemlig over en slik anerkjennelse av forskningsmiljøet her ved Universitetet i Bergen.

- Takk til alle som har bidratt

UiB-rektor Margareth Hagen roser alle fagmiljøene som har jobbet hardt i lang tid som del av søknadsprosessen - også de som i dag ikke fikk tildeling.

- Noen finalister er skuffet i dag. Men en rekke gode innspill og ideer til store satsinger er løftet fram i prosessen. Arbeidet som er gjort, vil kunne være grunnlag for viktige forskningsprosjekter i framtiden, uavhengig av resultatet i denne konkurransen. På vegne av UiB vil jeg takke alle som har bidratt, sier Hagen.

Ni sentre nasjonalt

- Jeg vil gratulere de ni sentrene som nå har fått støtte og status som senter for fremragende forskning. Med disse 1,4 milliardene har regjeringen tildelt til sammen rundt 4,5 milliarder kroner til forskning og innovasjon gjennom Forskningsrådet de siste fire månedene. Dette er kunnskap samfunnet trenger, og jeg er helt sikker på at vi vil få viktige resultater fra disse sentrene, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe i en pressemelding fra Forskningsrådet.