Institutt for sosialantropologi
utveksling

Min hverdag ved James Cook University

Ingfrid fikk stort utbytte av å studere andre retninger i antropologifaget på skolebenken i Australia. Men det som fascinerte henne aller mest var alle de små, kulturelle forskjellene som oppstod i hverdagen. - Som da jeg skulle lage meg toast, tok ketsjup mellom osteskivene og folk trodde jeg var sprø, skriver hun. Les Ingfrids reisebrev om halvåret ved JCU.

Ingfrid Tørresdal på utveksling til JCU
Ingfrid studerte blant annet "Forensic Archaeology" på utveksling til James Cook University i Townsville, Australia.
Ingfrid J. T. Tørresdal

Utveksling: utbytte for hele livet

Jeg valgte å reise på utveksling fordi det, for meg, føles relevant for min fremtid som antropolog. Det å ha erfaring fra å leve i et annet land med en annen kultur kan hjelpe meg både på masternivå og i arbeidslivet. Jeg valgte og å dra på utveksling for å lære mer om ulike retninger i antropologi og for å få mer reiseerfaring.

Studiehverdag ved JCU

Studiehverdagen min var veldig lett. Jeg bodde på campus og hadde veldig kort vei til timene mine. Før skolestart fikk jeg hjelp av det internasjonale teamet til James Cook University til å sette opp en timeplan som fungerte for meg. Jeg hadde fire fag, noen med seminar og noen med workshops i tillegg til vanlige forelesninger. Det var utrolig spennende å få være med på utflukter og workshops som fant sted utenfor og innenfor skolens område.

Biblioteket på James Cook University er veldig stort og lett å bruke. Alle etasjene hadde forskjellige regler. I første etasje var infosenteret, en kafe og noen seminarrom. Her fikk man snakke vanlig og høre på musikk. I etasjen over var de fleste områdene satt opp for kollokvie og for de som ville sitte med en PC. I øverste etasje skulle det være helt stille. Her fikk man omtrent sanksjon for å viske. Denne etasjen hadde bare steder hvor en måtte sitte helt for seg selv, med og uten pcer. Jeg likte å tilbringe mye tid på biblioteket, og kunne gå når som helst. I den første etasjen var det et område som var åpent hele døgnet, alle dager i året. Det var utrolig praktisk.

Kultursjokk i begge ender

Det mest utfordrende med utveksling for meg var egentlig å bli vant til å være et nytt sted med ny kultur, nye omgivelser og uten et særlig nettverk. Det samme gjaldt egentlig når jeg kom tilbake til Norge. Det var vanskelig å forlate et område og folk jeg hadde blitt veldig glad i, spesielt siden hverdagen fungerte så utrolig bra. Selv om det var trist i begge ender hadde jeg uansett gjort det på ny, for man lærer mye om seg selv i en slik prosess.

Det var skummelt å være ny da jeg kom til Australia, men den følelsen forsvant utrolig fort. Jeg ble trygg på tanken av hele opplegget, både skole og sosialt, veldig fort. Det tok meg personlig lenger tid å komme i rutine igjen her i Norge, men hver gang jeg får et savn på tiden i Australia kan jeg lene meg på alle de flotte menneskene jeg enda har kontakt med og vite at jeg vil komme tilbake en dag.

Antropologisk blikk på hverdagen

Som antropologistudent så var det selvsagt utrolig gøy å lære enda mer antropologi på skolen, men det som fascinerte meg aller mest var de små kulturelle forskjellene mellom Norge og Australia. Hvordan folk fungerte i hverdagen og hva de så på som helt normalt var utrolig gøy og lærerrikt å observere. Det var også ganger hvor jeg gjorde noe som folk ble helt overrasket over. Som en dag i spisesalen da jeg skulle lage meg toast og tok ketsjup mellom osteskivene og folk trodde jeg var sprø.

Det er få ekstremt store forskjeller mellom Australia og Norge, men plutselig oppstår det en liten forskjell på et sted man ikke hadde forventet og det er alltid gøy.

Antropologistudent: reis ut - nå!

Som råd til noen som vurderer utveksling så ville jeg sagt, gjør det! Om det bare er en liten del av deg som synes det frister så bør du gjøre det. Det kan virke skummelt og vanskelig med den store ukjente verden der ute, men den er helt fantastisk å bli kjent med. Da jeg selv vurderte utveksling så sa min mor til meg at det egentlig vil oppstå få sjanser i livet hvor du får oppleve noe så stort og spennende. Før du vet ordet av det så er det for sent. Det er mye lettere å reise nå med all den støtten du får fra UiB, venner, familie og vertsuniversitetet ditt, enn senere når du kanskje har startet familie eller sitter med et stort lån et sted.

Og til de som har bestemt seg for å reise, men stresser over alle detaljene vil jeg si, slapp av, alt løser seg. Jeg er selv kjempeflink på å overtenke, stresse og være urolig, men om du klarer det, slapp av. Det er absolutt verdt å reise på utveksling, spesielt om du vil satse på antropologi.