Hjem
Bedriftshelsetjenesten (BHT)
Bedriftshelsetjenesten sin rolle i det systematiske HMS-arbeidet

Systematisk HMS-arbeid

Bedriftshelsetjenesten (BHT) skal i forbindelse med det systematiske HMS-arbeidet bistå arbeidsgiver, arbeidstakerne, arbeidsmiljøutvalg og verneombud med å forebygge arbeidsrelaterte helseplager, sykdom og skade, og skape sunne og trygge arbeidsforhold.

Hovedinnhold

BHT har fri og uavhengig stilling i arbeidsmiljøspørsmål, og skal på selvstendig grunnlag informere arbeidsgiver, arbeidstakere og deres tillitsvalgte om risikofaktorer på arbeidsplassen. ​Informasjon og råd skal utelukkende bygge på en faglig vurdering av arbeidsmiljøforholdene i virksomheten. Dette gjelder i alle sammenhenger, både som sakkyndig for virksomheten eller ved oppfølging av en enkelt arbeidstaker.

Bistand i det systematiske HMS-arbeidet

Arbeidsgiver har ansvar for at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig. Krav til arbeidsgivers bruk av BHT er definert i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 13-2.
Arbeidsgiver skal bruke bedriftshelsetjenesten som en faglig og uavhengig rådgiver i det systematiske HMS-arbeidet. BHT skal bistå arbeidsgiver, arbeidstakere, verneombud og arbeidsmiljøutvalg med å kartlegge, vurdere og forebygge arbeidsmiljørisiko. Tjenesten skal bidra til å iverksette nødvendige tiltak for å skape et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Arbeidsgiver må sørge for at BHT blir involvert tidlig i prosesser som kan påvirke arbeidsmiljøet. Bruken av BHT skal være planlagt, dokumentert og vurdert jevnlig for å sikre at tjenesten faktisk støtter virksomhetens HMS-arbeid.
Enhetenes behov for bistand kartlegges ved hjelp av UiBs verktøy for arbeidsmiljøkartlegging og risikovurdering.  

BHT kan bistå enheten i forbindelse med HMS-risikovurderinger, utarbeidelse av lokal HMS-plan og oppfølging av tiltak. Dersom enheten krysser av for "Bistand fra Bedriftshelestjenesten" i den lokale HMS-handlingsplanen, må enheten ta kontakt med BHT via epost bht@uib.no.