Home

UiB Alumni Network

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
MÅNEDENS ALUMN

Månedens alumn: Kaia Tetlie

En normal arbeidshverdag eksisterer ikke for månedens alumn, Kaia Tetlie. Hver dag er forskjellig når man jobber som konsulent og på få år har klatret opp til å bli partner i et kommunikasjonsbyrå i vekst.

Portrett av månedens alumn Kaia Tetlie
" I kommunikasjonsbransjen er det to nøkler til suksess: du må greie å kommunisere og jobbe godt med mennesker og levere godt til kunder. Det gjelder jo for så vidt de fleste yrker." sier Kaia Tetelie som på få år har gått fra å være nyutdannet juniorkonsulent til å bli partner kommunikasjonsbyrået Corporate Communications.  
Photo:
Privat

Du kommer fra Lofoten – hvorfor valgte du å studere sammenliknende politikk ved UiB?  

Valget var faktisk så enkelt som at det er en koselig by med koselige kafeer. Jeg gikk på videregående i utlandet og fikk gode venner fra Bergen. På et besøk hos dem i Bergen falt jeg pladask for byen og etter et semester med enkeltemner på fremmedgjørende Blindern i Oslo, fant jeg ut at jeg heller ville studere i en koselig by med god studentkultur. Og det har jeg aldri angret.  

Hva er dine beste minner fra studietiden i Bergen? 

Hvor skal jeg begynne? Studietiden i Bergen har preget livet mitt på mange måter – både min samboer og flere av mine beste venner er fra mine år i Bergen. Mine beste minner er nok fra Studentersamfunnet hvor jeg var veldig aktiv i fire år. Der arrangerte jeg mange små og store møter, fra Twin Peaks på Logen Bar til valgvake i hele Studentsenteret. Og jeg lærte veldig mye om organisasjonsbygging og det å jobbe med mennesker. Fra selve studenthverdagen har jeg gode minner fra første forelesing med Frank Aarebrot der han gikk rett inn i heisen med sigaretten i munnen i pausen. Noen av mine vennskap i dag ble til på lesesalen på Sydneshaugen skole, der vi før jul hadde med oss bæreposer med klementiner og nerdet med å legge små lapper med sitater fra Midtbøs metodebok på plassene til hverandre. Studentkollektiv, turer på Fløyen og Vidden, middager, fester og mange andre opplevelser har også betydd mye for meg.  

Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?  

Godt spørsmål. Jeg har nok ikke hatt så mye nytte av selve teorien fra sammenliknende politikk, men den generelle samfunnsforståelsen kommer godt med. Metode var kanskje ikke favorittemnet mitt underveis i studiet, men det har vært veldig nyttig – jeg får ofte bruk for både kvantitativ og kvalitativ metode i analysearbeid. Evnen til å raskt sette seg inn i ny informasjon, dra ut essensen i det man leser og tenke kritisk, har også vært til stor nytte. Ellers må jeg si at den praktiske erfaringen fra Studentersamfunnet har betydd utrolig mye i jobben min. 

Hvordan ser en normal arbeidshverdag ut for deg?  

Det vet jeg ikke, for den finnes ikke. Jeg jobber som konsulent, noe som vil si at jeg jobber for ulike kunder med svært mange forskjellige oppgaver. Hver dag er forskjellig. Jeg jobber ofte på kontoret hos kunder eller ute i kundemøter. Jeg er mye på farten og kun på vårt eget kontor noen få dager i uken. I løpet av en dag kan jeg jobbe med alt fra workshop, utvikle prosjektplaner og igangsette Snapchat-takeover. Jeg synes det er utrolig spennende å få jobbe med så mange forskjellige mennesker, kunder og bransjer, og hele tiden lære mye nytt. 

På få år har du gått fra å være juniorkonsulent til å bli partner i kommunikasjonsbyrået Corporate Communications.  Hva er hemmeligheten bak en slik suksess?  

Hardt arbeid lønner seg. Det er læresetningen til en av mine kolleger, og det stemmer godt. I kommunikasjonsbransjen er det to nøkler til suksess: du må greie å kommunisere og jobbe godt med mennesker og levere godt til kunder. Det gjelder jo for så vidt de fleste yrker.    

Hva motiverer deg i arbeidet ditt?  

Jeg motiveres av å oppnå resultater. Jeg synes det er veldig gøy og motiverende å samarbeide med andre og oppnå noe gjennom ulike prosjekter, om det er å få noe på i media, ferdigstille en strategi eller gjennomføre en god workshop eller konferanse. Det beste er å kunne hjelpe kunder med å oppnå sine mål.  

Hva gjør du om 10 år?  

Jobber med noe gøy og spennende!  

Har du tre nyttige karrieretips til studenter og alumner som drømmer om å bli partner i et kommunikasjonsbyrå?  

Mitt viktigste tips er å ta seg tid og ikke stresse. Studietiden bør ikke være noe race om å bli fortest mulig ferdig og være flinkest mulig. Senk skuldrene og benytt deg av det ufattelige privilegiet det er å kunne studere gratis i mange år. Det er langt fra alle som er så heldige.  

Finn ut hvem du er og hva du er opptatt av. Du trenger ikke lage en femårig karriereplan, ting faller merkelig nok på plass etterhvert. Studer det du er interessert i og ta del i alt det spennende som skjer – du får aldri samme frihet og muligheter igjen. 

 Vis interesse for mer enn det som skjer på lesesalen. Følg med hva som skjer i samfunnet rundt deg og engasjer deg i det som skjer. Bli frivillig i en organisasjon og skaff deg jobberfaring. På den måten får du også venner og nettverk.  

Tilknyttet innhold