Home
New phds

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Ny doktorgrad

Hvilken kunnskap forvaltes i musikkutøving?

Tom Eide Osa disputerer 03.12.2021 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Musikalske grammatikker».

Main content

Hvilke måter å spille og synge på er verdsatte og ønskelige, og hvordan fremmes disse? Hvilke måter å spille og synge på er uønskede, og hvordan elimineres disse?

Grammatikk, vanligvis forstått som å bestå av syntaktiske og semantiske regler, er hos Wittgenstein det videre og mer flyktige systemet av regler som regulerer hvordan bruk av ord tillates å gi mening i kulturelle praksiser. Avhandlingens tittel fremkommer av et lignende grammatikkbegrep applisert på utøvende musikkpraksiser, der parallellen til språkbruk er bruk av måter å spille og synge på. Gjennom tre casestudier peker avhandlingen mot nonverbale intersubjektive rasjonaliteter i musikkutøving, begrepsfestet som grammatikker – casespesifikke samlinger av regler for spille- og syngemåter.

Bergensskolen i estetikk representert ved Kjell S. Johannessen og hans Wittgenstein-funderte begrep om estetisk praksis er det filosofiske startpunktet i arbeidet.

Forskningsmetoden som brukes i feltarbeidene er strukturert videobasert observasjon. Casene er tre eksperter som leder musikalske praksiser: en fiolinist som leder et europeisk klassisk strykeorkester, en sanger som underviser i norsk vokal folkemusikk, og en trompetist og dirigent som leder et storband i amerikansk stil som spiller jazz.

Et sentralt funn er at grammatikkene i de tre casene er ulike, med motstridende idealer. I strykeorkestercasen er reglene klare og idealet er en høy grad av homogenitet. I folkesangcasen er det regler knyttet til individer og tradisjoner, men hovedfunnet er stort mangfold og heterogenitet. Storbandcasen er i en mellomposisjon, siden improvisasjon i jazz kan forstås som preget av heterogenitet, mens ensemblespill i et storband er preget av homogenitet, styrt av en grammatikk som i stor grad er forskjellig fra den man finner i strykeorkesteret.

Å finne felles tema i de ulike grammatikkene ga grunnlaget for en oppfatning av musikkutøving som viste større likheter mellom casene på et mer abstrakt nivå.

Avhandlingen kan utdype bevisstheten om musikalsk mangfold ved å vise at måter å spille og synge på som er verdsatt i noen sammenhenger er uønsket i andre.

Personalia

Tom Eide Osa (f. 1962) er cand.philol. fra Høgskolen i Bergen (2000, musikkpedagogikk) og cand.mag. fra Bergen Musikkonservatorium (1986, faglærer/trompet), i tillegg til studier i blant annet filosofisk estetikk fra Universitetet i Bergen. Veiledere har vært professor Frode Thorsen og professor emeritus Kjell S. Johannessen, begge UiB.

Osa er ansatt som førstelektor ved Griegakademiet – Institutt for musikk, tilknyttet PPU i kunst, musikk og design.