Home
Faculty of Science and Technology

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Bruk av kunstig intelligens (KI) ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Main content

Tabellen under viser hvordan KI kan brukes på ulike måter (A-H) i undervisning og vurdering. Det er underviser/emneansvarlig/veileder/institutt som avgjør hvilken KI-bruk som er tillatt, og dette må kommuniseres i hvert enkelt emne. For eksempel kan man tillate alle nivå i en masteroppgave. På denne nettsiden ser du hvordan du kan angi at KI er brukt. Du bør beskrive hvordan KI er brukt i starten av oppgaven/prosjektet slik at det er tydelig for leser/sensor.

 Bruk av KIEksempler på bruk
A

Bruk av KI til idémyldring og igangsetting av arbeid der tekst ikke gjengis direkte.

Forslag til disposisjon

Inspirasjon til tema og valg av problemstilling

Hjelp til å lære seg faglige begreper og korte formuleringer (typisk på et par ord)
B

KI som støtte til språkvask og forbedring av egen tekst.

KI som hjelp til å forenkle, forbedre eller oversette egenprodusert tekst. Dette gjelder omformuleringer og strukturelle endringer som er mer omfattende enn ren korrekturlesing.
C

KI som støtte til visuelle fremstillinger som ikke er en del av egne resultater.

Hjelp til å lage figurer som illustrerer et poeng eller en metode.

Tabell eller tekstboks som forklarer eller oppsummerer et tema.
D

KI som støtte til presentasjon av faglig innhold basert på egne data/resultater/analyser.

Hjelp til fremstilling av figurer, grafer, bilder og tabeller. 
EKI som støtte til programmering

KI til å generere kode til analyse, til å lage figurer, og til å feilsøke/ «debugge» koder.

Produsere koder/programmer i språk som  R, Python osv.
F

KI som støtte til å fortolke og diskutere faglig innhold.

KI som hjelp til å analysere tekst, data, en figur, et bilde eller liknende.

G

KI som støtte til å generere tekst.

Bruk av KI for å lage tekst med nytt meningsinnhold, argumenter og perspektiver, som ikke kan sies å være en del av vanlig språkvask.
HIngen KI-brukDet er ikke brukt KI i noen deler av besvarelsen, heller ikke i de inneldende fasene som angitt i punkt A.